تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداري اواسط سه ماه دوم است. که در این هفته تغییراتی در بدن ایجاد می شود که بهتر است با آن ها

هفته هجدهم بارداري اواسط سه ماه دوم است. که در این هفته تغییراتی در بدن ایجاد می شود که بهتر است با آن ها آشنایی داشته باشید و با آمادگی کافی با این تغییرات مواجه شوید. اکنون دیگر با حرکات جنین خو گرفته اید و حتی می توانید حرکات آن را تشخیص دهید. اما گاهی چنان غافلگرتان می کند که خودتان نیز باورتان نمی شود. در این هفته از بارداری اشتهای شما باز می شود. بهتر است به سمت لباس های راحت تر بروید. در این مطلب شما را با هفته هجدهم بارداری آشنا خواهیم کرد.

وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداري شکم مادر به اندازه کافی بزرگ شده است که باید از خوابیدن به پشت پرهیز کند و بهتر است به سمت چپ بخوابد. زیرا خوابیدن به پشت به لگن فشار وارد می کند و خوابیدن به سمت چپ این فشارها را کم می کند. در این هفته از بارداری تغییراتی در سیستم قلبی شما ایجاد می شود و فشار خون کمتر خواهد شد. به همین دلیل ممکن است در هنگام بلند شدن دچار سرگیجه شوید و بهتر است به سرعت بلند نشوید تا دچار سرگیجه نشوید. در هفته هجدهم بارداری پوشیدن لباس های گشاد و راحت بیشتر توصیه شده است.

وضعیت جنین در هفته هجدهم بارداری

جنین در هفته هجدهم بارداري به اندازه یک سیب زمینی بزرگ است و مدام در حال حرکت است و مادر حرکت های آن را به خوبی حس می کند. در این هفته از بارداری  قسمت بیرونی گوش های جنین تشکیل می شود و رگ های خونی که در زیر پوست شفافش وجود دارد به خوبی قابل مشاهده است. اگر جنین دختر باشد رحم و لوله‌های فالوپ او تشکیل می شود و اگر پسر باشد اندام های جنسی او تشکیل و به راحتی قابل مشاهده خواهد شد. اما ممکن است در سونوگرافی دیده نشود. در این هفته از بارداری جنین می تواند خمیازه بکشد. که در سونوگرافی می توانید این حرکات جالب جنین را مشاهده کنید.

علائم مهم هفته هجدهم بارداری

علائمی در هفته هجدهم بارداری ظاهر می شود که ما به برخی از آن ها بارداری اشاره خواهیم کرد.

گرفتگی عضلات پا

در هفته هجدهم بارداری ممکن است دردهای زیادی داشته باشید که یکی از اصلی ترین دردها، گرفتگی پاها می باشد که بیشتر در شب ها اتفاق می افتد و درد آن به قدری زیاد است که ممکن است از خواب بیدار شوید. برای درمان این کار بهتر است با پای برهنه در روی سرامیک بایستید و انگشتان شست پای خود را به سمت بالا ببرید.

سوزش معده

در هفته هجدهم حاملگی ممکن است خوردن نان برشته نیز باعث شود تا سوزش معده داشته باشید. بهتر است برای درمان آن آهسته بخورید و خوب بجویید. همچنین برای درمان بهتر است غذا را  در وعده های بیشتر اما سبک تر میل کنید. سرتان را نیز در هنگام استراحت بالاتر از بدن قرار دهید.

درد کمر

به دلیل ترشح هورمونی به نام ریلکسین، بدن شل می شود و ایستادن را با مشکل روبرو می کند و درد در ناحیه کمر حس می شود.

هفته هجدهم بارداری

تغذیه در هفته هجدهم بارداری

تغذیه در هفته هجدهم بارداری نقش مهمی دارد. که ما در این مطلب به برخی از مواد غذایی سالم که خوردن آن ها در هفته هجدهم بارداری مهم است، اشاره خواهیم کرد.

  • مصرف میوه ها و سبزیجات را در طول روز افزایش دهید.
  • منابع پروتئینی زیادی را مصرف کنید.
  • غذاهای سالم و تازه مصرف کنید و از خوردن فست فودها خودداری کنید.
  • بهتر است مقادیر کالری خود را هر روز محاسبه کنید.
  • غذاهای سرشار از کلسیم مانند ماست، پنیر و شیر کم چرب را استفاده نمایید.

سونوگرافی هفته هجدهم بارداری

در سونوگرافی هفته هجدهم تغییرات زیادی را در جنین مشاهده خواهید کرد. به طور مثال ممکن است جنین را در حال مکیدن انگشت شست ببینید. در این هفته از بارداری اثر انگشت جنین و قلب او به طور کامل شکل گرفته است.

سونوگرافی در هفته هجدهم بارداری

توصیه ‌های مذهبی هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری توصیه شده است که دستان خود را روی تربت بکشید و بر روی شکم خود بمالید. سوره انبیا را بخوانید زیرا که این سوره در صالح شدن فرزند تاثیر زیادی دارد. برای اینکه فرزندتان خوش رو و خوش اخلاق باشد خوردن خربزه را فراموش نکنید.

نتیجه گیری

در هفته هجدهم حاملگی باید مادر مراقب خود و جنین باشد و برخی از ورزش ها را انجام دهید زیرا حرکات ورزشی موجب کاهش استرس در زنان باردار می شود و عضلات شکم آن ها را تقویت می کند. بهتر است قبل از انجام ورزش از پزشک خود سوال کنید. زیرا برخی از حرکات ورزشی به مفاصل فشار وارد می کند. بهتر است ورزش هایی انجام دهید که به مفاصل فشار وارد نکنند. از جمله ورزش هایی که مناسب برای خانم های باردار است، پیاده روی، شنا و یوگا است.

 

هفته هفدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.