تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

می توان گفت مادر شدن یکی از بهترین تجربیات زندگی هر بانویی است که باعث می شود ریسک پذیرش چهل و هفت هفته پر

می توان گفت مادر شدن یکی از بهترین تجربیات زندگی هر بانویی است که باعث می شود ریسک پذیرش چهل و هفت هفته پر مشقت بارداری را به جان بخرد. ممکن است همین حالا یکی از مادران باردار باشید و نیمی از دوره سخت بارداری را پشت سر گذاشته باشید. شاید این هفته را پشت سر گذاشته باشید و یا در آستانه آن باشید. در این مقاله سعی داریم در خصوص هفته بیست و چهارم بارداری، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

هفته بیست و چهارم بارداری

در این هفته چه تغییراتی در بدن مادر رخ می دهد؟

در هفته بیست و چهارم بارداری، مادر به شدت احساس خستگی می کند و به دلیل فعالیت زیاد بدنی برای پمپاژ خون و اکسیژن به جنین، با گرسنگی پیاپی و اشتهای زیاد همراه است. گُر گرفتگی، گرفتگی عضله های پا، احساس درد در کمر و  ناحیه دنده ها که ناشی از رشد جنین موجود در رحمِ مادر و همچنین بواسیر از جمله تغییراتی ست که مادر باید آمادگی مواجهه با آنها را داشته باشد.

مادر با چه عوارضی دست و پنجه نرم می کند؟

عوارض موجود در هفته بیست و چهارم بارداری،  ممکن است مادر را نگران کند اما در صورتی که از قبل در این خصوص اطلاعاتی کسب کرده باشد، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

ممکن است در این هفته در هنگام مسواک زدن، بارها شاهد خونریزی لثه هایتان باشید که تنها شامل شما نمی شود بلکه بیش از 75% از خانم های باردار با این مشکل مواجه هستند. این موضوع به دلیل التهاب لثه هاست.

در هفته بیست و چهارم بارداری در پوست صورت و دست مادر خال و لک نمایان می شود که ممکن است خوشایند به نظر نرسد. وجود خال و لک به دلیل تغییر و ترشح هورمون های دوره بارداری است، که به بروز تغییراتی در رنگدانه های پوست  منجر می شود. شما در معرض  نیگرای خطی نیز در این هفته هستید که به تیره شدن رنگدانه های پوست منتهی می شود. اگر این پدیده بیش از حد رخ داد، حتماً با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

هفته بیست و چهارم حاملگی

مادر چه مراقبت هایی را باید در این هفته داشته باشد؟

  • به منظور بررسی وضعیت دیابت لازم است، آزمایش غربالگری توسط مادر انجام گیرد.
  • در صورتی که نتیجه آزمایش مساعد نبود و میزان بالایی از گلوکز را نشان می دهد، زیر نظر پزشک معالج تشخیص تحمل گلوکز را برای حصول اطمینان از دیابت زن باردار می بایست انجام دهید.
  • در صورت داشتن سر درد شدید، این موضوع را جدی بگیرید و با پزشک معالج در میان بگذارید.
  • در صورت داشتن تهوع و استفراغ در اسرع وقت به پزشک مربوطه مراجعه نمایید.
  • در هفته بیست و چهارم بارداری، ممکن است به صورت ناگهانی با ورم شدید دست و پا مواجه شوید که نیازمند مراجعه به پزشک معالج است.
  • ممکن است مشکلاتی نظیر تاری دید و جرقه زدن در ناحیه چشم  و یا حساسیت داشتن  نسبت به نور شما را درگیر کند. با توجه به  اینکه این موارد غیر عادی بوده، پزشک معالج را در جریان قرار دهید.

جنین در چه وضعیتی قرار می گیرد؟

وزن جنین در هفته بیست و چهارم بارداری به بیش از 710 گرم خواهد رسید که و قد آن به 30 سانتیمتر می رسد. در این هفته جنین حرکت هایی خواهد داشت که شما آن را به صورت کاملاً واضح می توانید احساس کنید. در این هفته نوزاد دارای پوستی نازک و چروک خورده است اما می تواند شروعی برای جذب چربی در بدن جنین باشد ضمن اینکه شکل‌گیری دستگاه تنفسی او رو به تکامل است. همچنین مغز او نیز در حال رشد خواهد بود. نکته جالب در هفته بیست و چهارم بارداری این است که جنین نسبت به صداهای بیرونی واکنش نشان می دهد و گوش هایش قادر است صدا های بیرون از رحم مادر را تشخیص دهد.

هفته 24 بارداری

بهترین نوع تغذیه سالم برای مادر چیست؟

داشتن تغذیه سالم از جمله مواردی است که شما باید آن را تحت نظر داشته باشید و مواد غذایی مغذی را با مشورت با پزشکتان مصرف نمایید.

  • بخش عظیمی از بافت بدن را آب فرا گرفته است به همین دلیل نوشیدن آب بسیار حائز اهمیت است چه بسا که این مهم، برای شما که یک جنین را در درون خود حمل می کنید، ضروری تر است. مصرف کافی آب در هفته بیست و چهارم بارداری علاوه بر اینکه به هضم غذا کمک می کند بلکه در تشکیل مایع آمنیوتیک نیز موثر خواهد بود.
  • به هیچ وجه گرسنگی را تحمل نکنید و اجازه ندهید، شدت گرسنگی شما را تحت فشار قرار دهد.
  • علاوه بر وعده های غذایی اصلی، میان وعده را هم در برنامه غذاییتان بگنجانید.
  • بدن شما به انواع مواد غذایی از گروه های پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد بنابراین مصرف میوه، خشکبار، لبنیات کم چرب، حبوبات را فراموش نکنید.

 

هفته بیست و سوم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.