تحریریه سیس نی نی
0 نظر

آنچه از نیازهای جسمی یک کودک سرطانی باید بدانیم

آنچه از نیازهای جسمی یک کودک سرطانی باید بدانیم

سرطان یکی از بیماری های سختی است که برخی افراد ممکن است به آن مبتلا شوند. سرطان در واقع به رشد بیش از حد و خارج از قاعده سلول های بدن گفته می شود، اگر


سرطان یکی از بیماری های سختی است که برخی افراد ممکن است به آن مبتلا شوند. سرطان در واقع به رشد بیش از حد و خارج از قاعده سلول های بدن گفته می شود، اگر این رشد سلول ها بی برنامه و با سرعت ادامه پیدا کند شاهد تشکیل تومور در بدن فرد خواهیم بود که نتیجه آن سرطان است.

به دلیل شرایط خاص بیماری سرطان، افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند باید روند درمان اصولی و دقیقی را طی کنند و از طرفی علاوه بر توجه به نیازهای جسمی این افراد باید به نیازهای روحی آن ها نیز پرداخت تا از بروز مشکلات جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

متاسفانه کودکان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و شرایط برای آن ها بسیار سخت تر از بزرگسالان است. زمانی که کودکی به سرطان مبتلا می شود کل اعضا خانواده هم از نظر روانی و هم از سایر ابعاد درگیر این بیماری می شوند. باید توجه داشت که در طول دوره سرطان و درمان آن ممکن است مشکلات گوناگونی برای افراد به خصوص کودک سرطانی رخ بدهد و باید با افزایش دانش در مورد نیازهای روانی و نیازهای جسمی یک کودک سرطانی به او در طول درمان این مسیر کمک کرد.

نیازهای جسمی کودک سرطانی

نیازهای جسمی کودک سرطانی

سرطان کودکان با افراد در سنین بالاتر متفاوت است؛ زیرا رفتارهای کودکان به نسبت افراد بزرگسال در طول دوره بیماری و دوره درمان کاملا فرق دارد و باید با توجه به شرایط این کودکان در بخش های مختلف رفتارهای صحیحی را انجام داد و به نیازهای جسمی یک کودک سرطانی نیز پاسخ درستی داد.
پزشکان متخصص در دوره درمان کودک سرطانی در هنگام شیمی درمانی و پرتو درمانی معمولا از دز های بالاتری از دارو برای درمان کودکان مبتلا به سرطان استفاده می کنند. چرا که بدن کودکان به نسبت بزرگسالان توانایی دریافت دزهای بالاتری را در هنگام درمان دارد. به همین خاطر طول دوره درمان کودک سرطانی از سایر افراد کوتاه تر است.

عوارض شیمی درمانی و نیازهای جسمی کودک سرطانی

انجام فرآیند شیمی درمانی همراه با خود عوارض مختلفی را در پیش دارد که به تبع سلامت کودک را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باید با توجه به این عوارض رفتارهایی را انجام داد که به جسم کودک سرطانی کمک کند. یکی از مهم ترین این عوارض خستگی و ضعف است. این موضوع به دلیل فعل و انفعالاتی که در طول شیمی درمانی در بدن کودک ممکن است اتفاق بیافتد، به وجود می آید. در حقیقت ضعف جسمی و خستگی برای یک کودک سرطانی و در حال درمان یک امر طبیعی است. بنابراین به نکات زیر توجه کنید:

  •  پیشنهاد می شود که پیش از انجام مراحل سخت درمان کودک خود را به تحرک، ورزش و بازی تشویق کنید تا بدن او از لحاظ قدرت جسمی رشد کرده و برای انجام فرآیند درمان آمادگی لازم را داشته باشد.
  •  داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش کردن یکی دیگر از نیازهای جسمی یک کودک سرطانی است که باید به آن توجه داشت.
  •  همچنین نوشیدن آب به مقدار زیاد در این دوره پیشنهاد می شود.
  •  ریزش مو، ابرو و مژه یکی دیگر از عوارض شیمی درمانی است. باید برای این اتفاق کودک را از نظر روانی آماده کرد تا پس از بروز چنین اتفاقی کودک دچار شوک ناگهانی نشود. برای این کار می توانید از مشاوره با روانشناسان کودک کمک بگیرید.

توجه به سن کودک برای رفع نیازهای جسمی

باید به این موضوع بسیار مهم توجه داشت که در سنین مختلف نیازهای جسمی کودکان سرطانی گوناگون است و باید با توجه به سن آن ها و اینکه در دوران رشد و بلوغ هستند، در هر مرحله نیازهای جسمی این کودکان را بر طرف کرد.

یکی از نکات بسیار مهم که متاسفانه والدین به آن توجهی نمی کنند این است که کودکانی که مبتلا به سرطان می شوند به دلیل رشد و نمو آن ها ممکن است سرطان به اندام های در حال رشد شان تاثیر بگذارد. کودکانی که به سلامتی از این بیماری نجات پیدا می کنند باید در تمام عمر خود پیگیری های مرتبی انجام دهند و سلامت آن ها از نظر جسمی مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا متاسفانه ممکن است دوباره به چنین بیماری در سنین بالاتر مبتلا شوند.

سازگاری کودک سرطانی

سازگاری کودک سرطانی

در ابتدای فرآیند درمان بیماری، ممکن است کودک به خاطر دوری از خانواده و یا گذراندن وقت در بیمارستان نگران و مضطرب باشد. اما آمارها نشان داده که کودکان سرطانی با سایر کودکان هیچ تفاوتی ندارند و در صورتی که خانواده از آن ها حمایت کند و آن ها متوجه پشتیبانی خانواده خود بشوند سازگاری بیشتری با شرایط پیدا خواهند کرد و مشکلات کمتری نیز برای آن ها به وجود خواهد آمد.

توجه به تغییرات جسمی کودک در طول درمان

به دلیل تغییرات در بدن در طول دوره سرطان و مراحل درمان آن لازم است تا کودک سرطانی از نظر جسمی تحت مراقبت باشد. والدین باید در صورتی که کودکشان عوارض جانبی و ناگهانی پیدا نمود با پزشک صحبت کنند و از او کمک بگیرند. از عوارضی که باید به آن دقت داشت می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  •  بالا رفتن بیش از حد دمای بدن
  •  خونریزی و کبودی ناگهانی در بدن
  •  لرز شدید
  •  مشکلات تنفسی
  •  بروز عفونت ها
  •  وجود خون در ادرار
  •  اسهال و استفراغ

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای کودک سرطانی

داشتن یک رژیم غذایی متعادل با کمک گرفتن از پزشک متخصص می تواند به کودک شما از نظر رفع نیازهای جسمی کودک سرطانی کمک کند تا بدون مشکل بتواند دوره درمان خود را طی کند و به شرایط عادی برگردد. توجه داشته باشید که ارتباط داشتن با پزشک متخصص مهم ترین کار در طول دوره درمان بیماری است؛ زیرا ممکن است هر اتفاقی در این زمان رخ بدهد پس باید با اتفاقات زیر نظر پزشک باشد تا بهترین تصمیم گیری را انجام دهد. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل به نکات زیر توجه کنید:

  •  از دادن غذاهای چرب، ‌ادویه دار و خیلی شیرین به کودک بیمار خود داری کنید.
  •  اگر جویدن غذا سخت است به کودک غذاهای نرم برهید.
  •  به جای گوشت قرمز به او مرغ و ماهی دهید.
  •  از دادن غذاهای تند و بودار که موجب تهوع و استفراغ می شود خودداری کنید.
  •  غذای داغ به کودک ندهید.
  •  میزان کافی از مایعات را به کودک بخورانید.
  •  غذاهای نفاخ و سنگین به او ندهید.
  •  سعی کنید غذا های اشتها آور و مورد علاقه کودک بیمار را تهیه کنید.
  •  در رژیم غذایی او پروتیین و سبزی جات بگنجانید.
  •  بهتر است حجم غذا را کم کرده و به جای آن تعداد دفعات را بیشتر کنید.

حرف آخر

ملاحظات کودکان دارای سرطان

توجه به نیازهای جسمی یک کودک سرطانی یکی از مهم ترین مسائلی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند اما این بدان معنا نیست که با توجه بیش از اندازه به کودک و داشتن احساس ترحم نسبت به او مشکلات دیگری را برای کودک خود به وجود بیاورید. والدین باید با کسب اطلاعات کافی در رابطه با بیماری و فرآیند درمان بهترین پاسخ ها را به نیازهای جسمی کودک خود بدهند تا کودک نیز بتواند از مراحل درمانی با موفقیت خارج شده و سلامت کامل خود را دوباره بدست بیاورد. هر عمل و عکس العملی در طول بیماری چه از جانب والدین و چه از جانب کودک تاثیرات مختلفی دارد و به همین خاطر باید توجه زیادی به این موضوعات داشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.