تحریریه سیس نی نی
0 نظر

تاثیر رفتار مربیان مهد در تربیت کودکان پیش دبستانی

تاثیر رفتار مربیان مهد در تربیت کودکان پیش دبستانی

تاثیر رفتار مربیان مهد در تربیت کودکان پیش دبستانی قابل اغماز نیست. مهد کودک در واقع اولین سال تعلیم و تربیت کودک می باشد تا برای سال های آینده آماده شود. کودکانی که قبل از مدرسه وارد مهد می شوند پیش از دیگر کودکان با مدرسه سازگاری پیدا می کنند. در تمامی مقاطع تحصیلی رفتار و آموزش معلمان به شدت روی رفتار افراد تاثیر دارد. اما هیچ دوره ای مانند مهد کودک بر روی رفتار و کردار کودک تاثیر گذار نیست. در واقع در این دوره رفتار کودک در حال شکل گیری است و این مربیان مهد کودک هستند که حس کودک را به درس و آموزش شکل می دهند. مربیان مهد کودک ویژگی های رفتاری خاصی باید داشته باشند که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

تاثیر رفتار مربیان مهد در تربیت کودکان پیش دبستانی قابل اغماز نیست. مهد کودک در واقع اولین سال تعلیم و تربیت کودک می باشد تا برای سال های آینده آماده شود. کودکانی که قبل از مدرسه وارد مهد می شوند پیش از دیگر کودکان با مدرسه سازگاری پیدا می کنند. در تمامی مقاطع تحصیلی رفتار و آموزش معلمان به شدت روی رفتار افراد تاثیر دارد. اما هیچ دوره ای مانند مهد کودک بر روی رفتار و کردار کودک تاثیر گذار نیست. در واقع در این دوره رفتار کودک در حال شکل گیری است و این مربیان مهد کودک هستند که حس کودک را به درس و آموزش شکل می دهند. مربیان مهد کودک ویژگی های رفتاری خاصی باید داشته باشند که در این مقاله به آن ها  می پردازیم.

نقش مربیان مهد کودک در تربیت کودکان

تاثیر مهد کودک در اجتماعی شدن و افزایش اعتماد به نفس کودک را نمی توان نادیده گرفت. در مهد، کودکان با وجود یک مربی خوب و با انگیزه نحوه ارتباط با دیگران و تعامل با آنها را می آموزند. کودک با حضور در مهد کودک بسیاری از استعداد ها و خلاقیت هایش شکوفا می شود. بیشتر اختلالات رفتاری کودک بخاطر نا آگاهی والدین اتفاق می افتد که رفتار مربیان مهد کودک در رفع این مشکلات بسیار موثر است. وظیفه مربی مهد کودک فقط محدود به نگهداری کودک نیست. مربی مهد با صبر و حوصله باید کودک را در یادگیری آموزه های جدید و پرورش ابعاد جسمی و روحی کودک کمک کند. مسائل اجتماعی، فرهنگی، ارزشی و رفتاری را به طور مناسب به کودک آموزش دهد.

تاثیر رفتار مربیان بر کودکان

عشق و علاقه به مربیگری و کودکان

رفتار مربی مهد چگونه باید باشد؟ مربی مهد کودک باید به کار خود عشق بورزد و شغل خود و کودکان را دوست داشته باشد. مربیانی که عاشق کار خود هستند با مهربانی و رفتار خوب با کودک برخورد می کنند و این انگیزه را به کودک می دهند تا رفتار خوبی داشته باشد. البته دوست داشتن کودک به تنهایی کافی نیست. گاهی با کودکانی برخورد می کنند که لجباز هستند و یا دچار اختلالات رفتاری هستند که از خانواده نشات می گیرد و مربی باید با حوصله با این کودکان برخورد کند. در صورتی که مربی عاشق کارش باشد انگیزه ی لازم را برای نحوه برخورد درست با این کودکان به دست می آورد و به کودک کمک می کند تا رفتار درستی داشته باشد.

داشتن صبر و حوصله و انعطاف پذیری در برخورد با کودک

تاثیر رفتار مربیان مهد در تربیت کودکان پیش دبستانی به شدت در رفتار کودک و حضورش در جامعه تاثیر گذار است. در صورتی که در برخورد با کودک مربی صبر و حوصله نداشته باشد نمی تواند به کودک آموزش دهد. برخورد و آموزش بچه های کوچکتر به مراتب سخت تر است. آنها معمولا حواسشان پرت می شود یا گرسنه و بی حوصله هستند. مربی مهد کودک باید شرایط آموزش را با حال و هوای کودک وفق دهد. همچنین تمامی کودکان در یک سطح از یادگیری نیستند و با کودکانی که دیرتر یاد می گیرند باید صبر و حوصله به خرج دهد و انعطاف پذیر باشد. هرگونه تندی و رفتار بد با کودکان در مهد به شدت در دوره های تحصیلی دیگر کودک تاثیرگذار است.

مربی مهد کودک خلاق و پر انرژی

خلاقیت از ویژگی های رفتار مربی مهد خوب می باشد. اکثر مربیان مهد کودک خلاق هستند و دارای ایده های خوبی برای تربیت و آموزش کودک می باشند. اما بسیاری از مهدهای کودک امکانات کافی در اختیار آن ها قرار نمی دهند. بچه ها در مهد کودک باید در یک محیط گرم و صمیمی قرار بگیرند و مربیان مهدکودک با استفاده از خلاقیت در آموزش کودکان را به یادگیری تشویق کنند و در کودک ایجاد انگیزه کنند. هرچه مربیان مهد در برخورد با کودک خلاق تر باشند رفتار بهتری هم با آنها خواهند داشت و کودک بهتر یاد می گیرد و مشکلات رفتاری کودک نیز خود به خود از بین می رود. همچنین مربی مهد کودک باید شاداب و پر انرژی باشد و خستگی خود را بروز ندهد. اگر مربی ذوق و شوق برای آموزش داشته باشد کودک هم نسبت به آموزش واکنش مثبت نشان می دهد.

مربی مهد

ایجاد احترام متقابل بین مربی و کودک

تاثیر مهد کودک بر روی شخصیت و احترامات فرد موثر است. مربی مهد باید به کودک و والدینش احترام بگذارد. مربیان اولین افراد در سیستم آموزشی هستند که والدین و کودکان با آنها برخورد دارند. طرز برخورد با والدین و کودکان باید به گونه ای باشد که آنها احساس کنند که حضورشان مهم است و احترام گذاشتن به آنها باعث احترام متقابل بین مربیان و والدین و کودکان می شود. تمسخر و با گوشه و کنایه حرف زدن با کودک، توهین و بد اخلاقی با کودک باعث می شود کودک احساس نا امنی کند و علاقه به آموزش را از دست بدهد و در مقاطع دیگر نیز از تحصیل متنفر شود و به والدین و معلمان خود بی احترامی کند.
تاثیر مهد کودک در علاقه او به تحصیل و رفتارش کاملا مشخص است. مربیان مهد کودک اولین کسانی هستند که کودک در تعلیم و یادگیری با آنها برخورد دارد. رفتار مربیان بیشترین تاثیر را در رشد و شکوفایی استعداد کودکان می گذارد. اگر مربیان مهد ویژگی های ذکر شده را در رفتار خود تقویت کنند دانش آموزانی تربیت می کنند که تا آخر عمر دست از یادگیری بر نمی دارند. مربیان مهد با داشتن روحیه مثبت و روش های خلاق کاری می کنند تا هم به کودک خوش بگذرد و هم از آموزش های مربی بهره ی کافی را ببرد و کودک خلاقی بار بیاید.
 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.