تحریریه سیس نی نی
0 نظر

تاثیر بازی در کودکان معلول جسمی

تاثیر بازی در کودکان معلول جسمی

بازی کردن و فعالیت های بدنی كودكان در روند رشد آن ها تاثیر به سزایی دارد و فرصت کاملا خوب و مفیدی است که والدین با فرزندان خود همراه شوند. اما گاهی اوقات این حق طبیعی توسط عواملی مثل جنگ، خشونت، فقر، كودكان كار و مانند آن به چالش كشیده می شود و حتی کودکانی وجود دارد که دچار معلولیت جسمانی هستند و بازی هایی که دیگر کودکان انجام می دهند را نمی توانند انجام دهند و محروم هستند. همچنین امكانات و تجهیزاتی برای آنها یا در نظر گرفته نشده است و یا تجهیزاتی که در پارک ها و باغ ها، زمین ها و شهر بازی ها در حد ناچیز و بسیار ضعیف است.

بازی کردن و فعالیت های بدنی كودكان در روند رشد آن ها تاثیر به سزایی دارد و فرصت کاملا خوب و مفیدی است که والدین با فرزندان خود همراه شوند.
اما گاهی اوقات این حق طبیعی توسط عواملی مثل جنگ، خشونت، فقر، كودكان كار و مانند آن به چالش كشیده می شود و حتی کودکانی وجود دارد که دچار معلولیت جسمانی هستند و بازی هایی که دیگر کودکان انجام می دهند را نمی توانند انجام دهند و محروم هستند. همچنین امكانات و تجهیزاتی برای آنها یا در نظر گرفته نشده است و یا تجهیزاتی که در پارک ها و باغ ها، زمین ها و شهر بازی ها در حد ناچیز و بسیار ضعیف است.

انواع معلولیت های جسمی در کودکان

این كودكان از معلولیت های جزئی، متوسط و شدید برخوردار هستند و این باعث شده است تا با هر معلولیتی فضایی برای بازی و تفریح در هوای شهر و در كنار دیگر كودكان همنوع خود نداشته باشند، به معنای این که آن ها به در واقع توسط مسئولین مربوطه دیده نمی شوند.


مقاله مرتبط: تعریف کودکان معلول جسمی حرکتی


این کودکان نیز دارای استعداد های ذاتی متفاوتی هستند و همچنین میل و خواسته ی زیادی به یاد گرفتن مورد های جدید از راه های كشف، تقلید و پیروی دارند.
اکثر كودكان از راه بازی کردن، چیز های زیادی را در مورد خودشان، دیگران، فضا و دنیا یاد می گیرند اما كودكان معلول از همه این ضرورت ها بهره ای ندارند و دلیل آن هم این است که آن ها در دوران كودكی عمرشان به کلی برای رفتن به بیمارستان و پزشک و منزل تلف می شود؛ زیرا به دلیل نبودن فضا های مخصوص و طراحی شده برای بازی آن ها در جمع سایر كودكان سالم محروم از بازی هستند و حضور داشتن آنها در این مراكز خطرناک و پر دردسر است.


مشاهده ویدیوی روانشناسی: نحوه برخورد با یک کودک معلول


 

نقش اسباب بازی ها در روند رشد کودکان معلول جسمی

اسباب بازی‌ها از عوامل مهم و تاثیر‌گذار بر شخصیت کودکان معلول جسمی اند كه بر روی رفتار، میزان اعتماد به نفسآن ها، آموزش، آموزش فرهنگ، رشد ذهنی و عاطفی، آرمان‌ های جامعه و یا رژیم های غذایی آن ها می‌توانند تاثیر مثبت و یا منفی بگذارند. وسایل بازی‌ در دوران طفولیت نیاز فطری کودکان را ارضا می‌كنند و آن ها را راضی نگه می دارد و برایشان دارای شكلی نمادین است. معمولا اسباب‌ بازی‌ ها ماكت هایی از انسان ها، ابزارها و وسایل حقیقی موجود در زندگی روزانه هستند و كودک در زمان بازی کردن با شكل و كاربرد آن ها آشنا می‌ شود. در طراحی کردن و ساختن اسباب بازی‌ ها و تعدادی كه در بازار مصرف در دسترس مشتریان هستند، همواره یک سری سیاست‌ پنهان شده است كه تا‌ به حال برای شكل‌ گرفتن آرمان ‌های جامعه و نیاز‌ ها و پوشش برنامه‌ های دولت ‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

نقش اسباب بازی دررشد معلولین

تاثیر اسباب بازی ها در شخصیت اجتماعی کودکان معلول جسمی

آن چیزی که در این جا مورد توجه قرار گرفته است، اثر گذاری اسباب بازی ‌ها در شكل‌ گرفتن شخصیت اجتماعی کودک و آموزش به کودکان دارای معلولیت جسمانی و همچنین سایر کودکان جامعه و آشنایی آن ها نسبت به این موضوع است؛ زیرا كه کودکان با كمک عروسک ‌های معلولی كه وسیله های مخصوص خود را به همراه دارند در كنار اغلب عروسک ‌ها، آمادگی لازم برای داشتن دوستی معلول را در سنین پایین به دست خواهند آورد. در مورد کودک معلول می توان گفت كه از وسایل مخصوص به خود استفاده لازم را می‌ كند و با در دست داشتن خانه‌ ای عروسكی و ماكتی مشابه با وضعیت خود قادر است چگونگی مدیریت و استفاده از آن وسایل را در هنگام بازی یاد بگیرد و با داشتن محدودیت‌ ها و راه‌ های بر طرف كردن مشكلات آشنا شود و راحت ‌تر وجود آن ها را پذیرا شود.

بازی با کودکان معلول

کودکان معلول جسمی و خانواده آن ها

بیشتر کودکان معلول جسمی و خانواده های آنان می توانند از زندگی ای طبیعی بهره داشته باشند؛ اما یکی از سخت ترین مشکل هایی که یک پدر یا مادر ممکن است با آن رو به رو شوند بزرگ کردن و به رشد رساندن کودکی است که مبتلا به معلولیت های جسمی چندگانه یا ناتوانی های جسمی چنان فراوانی است که قادر به برقراری ارتباط، حرکت، یا بازی کردن نیست.
به عنوان مثال بعضی از کودکان به دلیل ابتلا به فلج جسمی بسیار زیاد نمی توانند بدون کمک کردن والدینشان حرکت کنند و اگر این معلولیت در سر و صورت آن ها باشد به راحتی نمی توانند حتی صخبت کنند و امکان دارد به لحاظ ذهنی و مغزی هم معلولیت داشته باشند. هر چند بسیار سخت است اما در این شرایط باید بسیار با شجاعت این حقیقت را بپذیرند که کودک شما تا پایان عمر به مراقبت های تمام وقت محتاج خواهند بود.


مطلب مرتبط: بازی های مناسب برای کودک معلولیت ذهنی


در آخر باید در مورد کودکان معلول این گونه گفت که این کودکان علاوه بر این که دچار معلولیت های جسمی متفاوتی هستند اما استعداد ها و توانایی های بی نظیری نسبت به دیگر کودکان که سالم هستند دارند و با این استعداد هایشان می‌ توانند بسیاری از کار ها را در خانه به کمک پدر و مادرهای شان انجام دهند و حتی گاهی اوقات اگر معلولیت جسمی آن ها کم باشد می ‌توانند کسب درآمد هم کنند و در حل مشکلات به خانواده خود کمک کنند و همچنین آن ها از این کار و مورد تقدیر قرار گرفتن لذت می‌ برند زیرا با وجود معلولیت فکر می کنند که هیچ کاری از دست آن ها بر نمی آید و به این خاطر همیشه در تلاش هستند که فعالیت هایی مانند کودکان سالم را انجام دهند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.