تحریریه سیس نی نی
0 نظر

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

اگر قصد دارید برای به دنیا آوردن نوزاد خود، زایمان طبیعی را انتخاب کنید، باید با تمامی مراحل این نوع زایمان آشنایی کامل داشته باشید

 

اگر قصد دارید برای به دنیا آوردن نوزاد خود، زایمان طبیعی را انتخاب کنید، باید با تمامی مراحل این نوع زایمان آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید یک زایمان راحت داشته و نوزاد سالمی را به دنیا بیاورید.


مراحل زایمان طبیعی

مراحل زایمان طبیعی

 

زایمان طبیعی یک روند کاملا طبیعی است که تمامی مراحل آن، خود به خود طی شده و در طول این مراحل تغییرات منظمی در بدن روی می دهد. زایمان طبیعی مرحله اصلی را شامل می شود که در ادامه این مراحل را تشریح می کنیم:

1. در مرحله اول زایمان، تغییراتی در گردن رحم فرد باردار (به علت رخ دادن انقباضات رحمی) ایجاد می شود، این تغییرات تا زمانی ادامه دارد که گردن رحم به طور کامل باز شود. در ادامه رحم سریعا باز شده و انقباضات بیشتر می شوند. اغلب این مرحله را تحت عنوان "مرحله گذار" می شناسند.

مرحله اول زایمان طبیعی طولانی تر از سایر مراحل بوده و خود شامل سه مرحله می شود:

  •  در این مرحله که فاز "زایمان اولیه" نامیده می شود، تلاش طبیعی بدن برای زایمان شروع شده و دهانه رحم تا 3 سانتیمتر باز تر می شود.
  •  در مرحله دوم یا فاز "کار فعال"، دهانه رحم تا 7 سانتیمتر باز می شود.
  •  در این مرحله که مرحله "گذار" نام دارد، دهانه رحم تا 10 سانتیمتر باز می شود.

2. در مرحله دوم، رحم فرد باردار کاملا باز شده و نوزاد متولد می شود. این مرحله را تحت عنوان مرحله "هل دادن" نیز می شناسند.

3. در مرحله سوم و آخر، جفت نوزاد از رحم خارج شده و زایمان طبیعی پایان می یابد.

 

در مرحله کار اولیه زایمان طبیعی چه باید کرد؟

در زایمان طبیعی چه باید کرد

 

در مرحله کار اولیه، لازم نیست سریعا به بیمارستان مراجعه کنید، بلکه باید خونسردی و آرامش خود را حفظ کرده و به فعالیت های سبک مشغول شوید. در زمان انقباض، انرژی خود را حفط کنید. در این مرحله نوشیدن آب و خوردن وعده های کوچک غذایی را فراموش نکنید.

اگر شب قبل از زایمان درد اولیه را احساس کردید، بهتر است استراحت کنید. اگر به هر دلیلی نمی توانید بخوابید، خود را به کار هایی که به شما آرامش می دهد ( مانند آماده کردن کیف کودکتان برای روز بعد) مشغول کنید.

عمومی ترین تغییرات قبل از زایمان طبیعی:

معمولا از 8 تا 12 ساعت قبل از زایمان، درد مادر شروع شده و در ادامه دهانه رحم تا 3 سانتیمتر باز تر می شود. انقباضاتی در بدن رخ می دهد که هر کدام ممکن است تا 45 ثانیه به طول بانجامد و ما بین آن ها 5 الی 30 دقیقه بدن در حال سکون است. هرچه زمان زایمان نزدیک تر شود، این انقباضات بیشتر می شوند.

 

انقباضات قبل از زایمان چگونه رخ می دهند؟

انقباضات قبل از زایمان چگونه رخ می دهند؟

 


طی انقباضات قبل از زایمان، فرد باردار ممکن است درد شدیدی را در ناحیه کمر احساس کند یا لگن او منقبض شود. گرفتگی عضلات نیز از دیگر رخداد های این انقباضات است. در مرحله اول زایمان، کیسه آب پاره می شود.

باید هنگام پاره شدن کیسه آب، موارد زیر در نظر گرفته شود:

  •  زمان پارگی کیسه آب
  •  رنگ و بوی مایع خارج شده از کیسه آب


فاز زایمان فعال

در فاز زایمان فعال، شما باید به بیمارستان مراجعه کنید. به علت طولانی تر شدن انقباضات، بهتر است تکنیک های تنفسی را اجرا کرده و مابین انقباضات روده چند تمرین تمدد اعصاب انجام دهید.
زمانی که انقباضات رحمی در شما رخ می دهد، بهتر است با گرفتن دوش آب گرم، پیاده روی یا دفع ادرار، حالت خود را عوض کنید. مدت زمان زایمان و درد فعال 3 الی 5 ساعت بوده و رفته رفته به شدت درد افزوده می شود.

 

نکاتی برای شخصی که همراه با فرد باردار به بیمارستان می رود:


شخصی که همراه با فرد باردار به بیمارستان می رود، باید به او اطمینان خاطر داده و شکم او را ماساژ دهد. همچنین در انجام دادن تکنیک های تنفسی او را راهنمایی کرده و برای تغییر موقعیت به او کمک کند.
مرحله گذار در زایمان طبیعی

کوتاه ترین و مهم ترین مرحله در زایمان طبیعی، مرحله گذار است. در این مرحله، مادر به حمایت و پشتیبانی همراه خود نیاز دارد. در مرحله گذار، گردن رحم تا 10 سانتیمتر باز شده و این روند بین 30 دقیقه الی 2 ساعت ادامه دارد.

در مرحله گذار، زمان انقباضات رحمی به 60 الی 90 ثانیه رسیده و مابین آن ها بدن مادر 30 ثانیه الی 2 دقیقه در حال سکون است. در این مرحله، مادر ممکن است احساس سرما، تب یا تهوع داشته باشد. همراه فرد باردار در این مرحله باید با او صحبت های طولانی مدت داشته باشد و با حرف های خود، او را دلگرم کند.


شاید برایتان جالب باشد: توصیه های دوران بارداری برای مردان


مرحله دوم یا مرحله هل دادن در زایمان طبیعی

این مرحله بین 12 دقیقه الی 2 ساعت ادامه دارد. زمان انقباضات رحمی به 45 الی 90 دقیقه افزایش یافته و در راست روده درد زیادی احساس می شود. ممکن است در این مرحله، مادر یک دفع ادرار یا مدفوع مختصری داشته و احساس سوزش کند. در مرحله هل دادن، سر نوزاد بیرون می آید.

در این مرحله از زایمان طبیعی، مادر باید کف لگن را شل کرده و استراحت کند. این استراحت برای حفظ انرژی است. در ادامه، باید از تمام قدرت خود برای هل دادن استفاده کند تا نوزاد به دنیا بیاید.
زمانی که سر نوزاد در آستانه خارج شدن از رحم باشد، چانه او به سمت گردن و سینه خم می شود. بعد از اینکه سر نوزاد کاملا از رحم خارج شد، دوباره سر و شانه او به داخل رحم متمایل می شود تا نوزاد بتواند راحت تر از رحم خارج شود.

 

مرحله سوم یا مرحله تحویل جفت در زایمان طبیعی

مرحله تحویل جفت، معمولا بین 5 الی 30 دقیقه طول می کشد. در این مرحله برای تحویل جفت، رحم مادر ماساژ داده شده و بند ناف کشیده می شود. لرزش بدن پس از تحویل جفت، یک روند طبیعی است.
بعد از سپری شدن مراحل فوق، مادر تا چند ساعت تحت نظارت قرار می گیرد تا از عدم خونریزی او اطمینان حاصل شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.