تحریریه سیس نی نی
0 نظر

آمادگی بارداری بعد از سقط جنین

آمادگی بارداری بعد از سقط جنین

آمادگی بارداری بعد از سقط جنین از اهمیت بالایی برخوردار است. بارداری بعد از سقط یک تصمیم مهم برای شما است

آمادگی بارداری بعد از سقط جنین از اهمیت بالایی برخوردار است. بارداری بعد از سقط یک تصمیم مهم برای شما است. البته اینکه شما بعد از دست دادن جنین تمایل به بارداری سریع داشته باشید کاملا طبیعی است. اما اگر بدون در نظر گرفتن موارد مهم و بدون آمادگی جسمی و روحی اقدام به بارداری نمایید امکان سقط مجدد و بروز مشکلات جبران ناپذیر وجود دارد. پس توجه به نکات مهم در این باره حائز اهمیت است.

معمولا سقط جنین در سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد که می تواند به دلیل مشکلات جنین یا تخمک لقاح یافته باشد. طبق آمار خوشبختانه اکثر زوج ها بعد از سقط به راحتی باردار شده و فرزند سالمی را به دنیا آورده اند. اما در نظر گرفتن موارد مهم آمادگی بارداری بعد از سقط جنین می تواند شانس سلامتی جنین و بارداری سالم باری بر دوم را افزایش دهد. در صورت بروز سقط مکرر حتما لازم است تحت نظر یک پزشک متخصص فرار بگیرید و علت ان را ریشه یابی و درمان کنید. در این مقاله موارد مهمی که شما را برای بارداری مجدد بعد از سقط اماده می کند شرح داده شده است.

آمادگی جسمانی بعد از سقط جنین

آمادگی جسمانی بعد از سقط جنین

یکی از مواردی که در آمادگی بارداری بعد از سقط جنین باید به آن توجه نمایید. زمان اقدام مجدد و رسیدن به شرایط جسمی مناسب است. با توجه به نظر اکثر پزشکان اگر شما یک بارداری ناموفق داشته اید لازم است حتما چند ماهی برای اقدام مجدد دست نگه دارید. چرا که باید دلایل سقط به طور کامل مشخص شود تا از بروز آنها در بار دوم پیش گیری شود.

توجه کنید که بلافاصله بعد از سقط رحم و بدن شما آمادگی بارداری مجدد را ندارد و اگر در این شرایط جسمی باردار شوید به دلیل آسیب پذیر بودن پوشش رحم و آندومتر امکان سقط مجدد وجود دارد. پس تا زمانی که از لحاظ جسمی سلامت کامل را بدست نیاورده اید و پزشکتان این سلامتی شما را تایید نکرده است اقدام به بارداری نکنید. معمولا بعد از اینکه آزمایشات لازم را دادید و سلامت شما تایید شد می توانید بعد از سه دوره عادت ماهانه اقدام  به بارداری مجدد نمایید.


شاید برایتان جالب باشد: روند زایمان طبیعی و مراحل تولد فرزند


آمادگی روحی بعد از سقط جنین

آمادگی بارداری بعد از سقط جنین زمانی اتفاق می افتد که شما نه تنها از لحاظ جسمی بلکه از لحاظ روحی نیز به وضعیت طبیعی رسیده باشید. معمولا بعد از سقط به شما آسیب روحی شدیدی وارد می شود و مدتی زمان نیاز است تا دوباره روحیه اولیه خود را بدست آورید. بهتر است در طول این مدت که در حال افزایش قوای جسمی خود هستید وضعیت روحی خود را نیز درمان نمایید.

مراجعه به مشاوران در این زمینه می تواند کمک خوبی برای بهبودی شما باشد. شاید بعد از چند ماه از لحاظ روحی به ثبات برسید و آماده بارداری شوید. در این شرایط به دلیل تجربه سقط قبلی کاملا طبیعی است نگران باشید که آن اتفاق تلخ دوباره تکرار شود. بهتر است نگرانی را از خود دور کنید چون استرس و نگرانی خود بر جنین تاثیر منفی می گذارد. استفاده از روش های ریلکسیشن و تن آرامی می تواند در آرامش شما تاثیر مثبت داشته باشد. و بتوانید از لحاظ روحی آمادگی بارداری بعد از سقط جنین را بدست آورید.

آزمایشات لازم جهت آمادگی بارداری بعد از سقط جنین

همانطور که گفتیم بعد از سقط باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا آزمایشات لازم برای شما انجام شود و دلیل سقط مشخص شود حال در این قسمت آزمایشاتی که معمولا بعد از سقط انجام می شود را نام می بریم.

  • آزمایش خون برای اینکه مشخص شود آیا مشکلات هورمونی و یا مشکل در سیستم ایمنی بدن شما وجود دارد یا خیر انجام می شود؛ همچنین با آزمایش خون بررسی کروموزوم های شما و همسرتان انجام می شود تا مشخص شود علت سقط به ناهنجاری های کروموزومی مربوط است یا خیر.
  • آزمایش ادرار و بررسی مشکلات ادراری و در صورت مشکل درمان آن جهت آمادگی بارداری بعد از سقط جنین
  • با استفاده از سنوگرافی قسمت های داخلی بدن از جمله رحم بررسی می شود تا مشکلات رحمی یا آسیب های بافت های رحم مشاهده و در صورت وجود درمان شود. به طور کلی سنوگرافی بعد از سقط اهمیت بالایی دارد زیرا آسیب هایی که سقط به دیواره رحم وارد آوره نیز قابل تشخیص است.

علاوه بر موارد ذکر شده درصورت نیاز ممکن است پزشک هیسترسکوپی و یا سنو هیستو گرام برای یررسی لوله های فالوپ و دیگر اجزای داخلی انجام دهد.

رژیم غذایی مناسب

توجه به رژیم غذایی مناسب در آمادگی بارداری بعد از سقط جنین اهمیت بسزایی دارد. ممکن است یکی از دلایل سقط، نبود ویتامین ها و مواد معدنی لازم در بدن شما باشد حتی اگر بدن شما از این لحاظ کمبوده نداشته است. باید به این نکته توجه نماید که سقط باعث کاهش قوای جسمی شما و کاهش اغلب مواد مورد نیاز در بدنتان شده است. پس باید یک رژیم غدایی مناسب را پیش بگیرید.
البته توجه به تعادل مصرف مواد غذایی اهمیت دارد. شما باید طبق برنامه ای که پزشک برایتان تجویز می کند نسبت به مصرف مواد غذایی مفید اقدام کنید.

لازم است بدانید زیاده روی و پرخوری نیز باعث افزایش وزن بی رویه و بروز مشکلات دیگری است. باید بدانید غذایی که مصرف می کنید چه مقدار کالری و دیگر مواد مغذی را در اختیار بدنتان قرار می دهد. بهتر است حتما چهار گروه اصلی را در وعده های غذای روزانه خود بگنجانید این 4 گروه شامل گروه نان و غلات، گروه میوه‌ ها و سبزی ‌ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ هستند.

بارداری بعد از سقط جنین

نتیجه گیری

در پایان ذکر این نکته را ضروری می دانیم، که اگر می خواهید آمادگی بارداری بعد از سقط جنین داشته باشید، بهتر است یک روش سالم زندگی قبل از بارداری را در پیش بگیرید تا اتفاق تلخ سقط را مجدد تجربه نکنید. مصرف روزانه مکمل های ویتامین و اسید فولیک، گنجاندن ورزش در شیوه زندگی و داشتن وزن مناسب، کاهش مصرف کافئین و قطع مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و مواد مخدر می تواند تاثیر مستقیمی در یک بارداری موفق برایتان داشته باشد. در صورت تجربه سقط بهتر است برای بارداری بعدی حتما موارد ذکر شده را در نظر بگیرید تا پیش از باردار شدن آمادگی لازم را کسب کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.