تحریریه سیس نی نی
0 نظر

دلایل عدم آمادگی برای بارداری

دلایل عدم آمادگی برای بارداری

در اولین گام با همسر خود راجب این تصمیم مهم صحبت کنید و راجب به این موضوع با برنامه ریزی

در اولین گام با همسر خود راجب این تصمیم مهم صحبت کنید و راجب به این موضوع با برنامه ریزی دقیق و حساب شده پیش روید. بهتراست قبل بارداری آزمایشات لازم را هم خانم و هم آقا انجام دهند تا دلایل عدم آمادگی بارداری کشف شود و از کمبود ویتامین های بدن و مشکلات هم چون کم کاری یا پرکاری تیروئید اطلاع پیدا کنید و در صورت لزوم با مصرف دارو آن کمبود و یا آن مشکل را به حد نرمال برسانید.

پس نیاز است اول نزد پزشک انتخابی خود بروید تا معاینات و آزمایشات لازمه انجام و تایید شود. یکی از دلایل عدم آمادگی برای بارداری ضعف جسمانی است حتما آمادگی جسمانی خود را بالا ببرید تا بچه ای سالم داشته باشید و حتی از نظر روحی سعی کنید کاملا آرامش داشته باشید زیرا که حالت بد روحی فرد باردار اثرات سویی را برای جنین به همراه دارد. در زیر به دلایل عدم آمادگی برای بارداری می پردازیم.

کمبود اسید فولیک و یدو فولیک قبل از بارداری

کمبود اسید فولیک در بدن یکی از دلایل عدم آمادگی برای بارداری است که در صورت تشخیص این کمبود قبل از بارداری پزشک صلاح می داند که حداقل 3 ماه قبل از بارداری قرص اسید فولیک یا یدوفولیک را مصرف کنید؛ چراکه این قرص از نقص و بیماری در نوزاد جلوگیری می کند و در قبل و حین بارداری مصرف آن الزامی است.
ممکن است در هنگام بارداری در آزمایشات خود متوجه کم کاری تیروئید شوید که نباید از قرص یدوفولیک استفاده کنید چون ید موجود در این قرص برای تیروئید کم کار مناسب نیست و فقط مصرف اسید فولیک برای شما مناسب است.

مشکلات دندان و لثه پیش از حاملگی

مشکلات دندان و لثه پیش از حاملگی

وجود مشکلات دندان و لثه از دیگر دلایل عدم آمادگی برای بارداری است که اغلب نادیده گرفته می شود. قبل از باردار شدن به غیر از آزمایشات و معاینات لازم حتما به سراغ چکاپ دندان ها و لثه خود بروید که در صورت نیازبه دندان ها رسیدگی شود چرا که در حین بارداری جنین کلسیم لازمه را از بدن مادر می گیرد و در صورتی که بدن مادر کمبود کلسیم داشته باشد اولین نیاز جنین به سمت استخوان ها و دندان ها می رود. لذا رسیدگی به دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار است و از پوسیدگی و خرابی آن جلوگیری می شود.

گاهی ممکن است باکتری که از لثه و دندان محافظت می کند دچار عفونت شود و منجر به زایمان زودرس شود و یا نوزاد با وزن کمی متولد شود. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که زنان بارداری که این بیماری را دارند هفت برابر بیشتر از دیگران در معرض این خطر هستند و زنانی که قبل از بارداری به مراقبت های دهان و دندان می پردازند احتمال بروز این مشکلات را پایین می آورند.

مصرف دخانیات قبل از بارداری

مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیون قبل از بارداری را می توان یکی از دلایل عدم آمادگی برای بارداری محسوب کرد که بسیار مهم است. متاسفانه مصرف سیگار چه در آقا و چه در خانم اثرات منفی روی جنین می گذارد و چه خوب است که این عادت بد سیگار کشیدن قبل از بارداری از زندگی فرد حذف شود. حتی آقایانی که سیگار می کشند بیشتر در معرض ناباروی قرار می گیرند.

با مصرف زیاد سیگار ممکن است فرد دی ان ای مطلوب خود را از دست دهد. مادر بارداری که متاسفانه سیگار می کشد امکان از دست دادن جنین خود را دارد و حتی پزشکان تاکید می کنند که فرد باردار در معرض دود سیگار هم قرار نگیرد؛ زیرا تاثیرات آن روی جنین می تواند جبران ناپذیر باشد مثل کند ذهنی، مشکل رفتاری، سندروم مرگ ناگهانی نوزاد و...

افسردگی و تاثیراتش در بارداری

افسردگی و تاثیراتش در بارداری

سعی شود قبل بارداری حتما از سلامت روان خود مطلع باشید و اگه خدایی نکرده مشکلی در این زمینه دارید رفع کنید، بعد اقدام به بارداری کنید زیرا افسردگی یکی از دلایل عدم آمادگی برای بارداری است گاهی زمانی که فرد با افسردگی دسته و پنجه نرم میکند اقدام به بارداری می کند، موفق نمی شود زیرا افراد افسرده دو برابر بیشتر از بقیه افراد با مشکل ناباروری رو به رو هستند.
اگر افسرده هستید حتما باید به کلینیک های مربوطه مراجعه کنید و از سلامت خود و فرزندتان مطمئن شوید. در صورت نیاز با مشورت با یک روان شناس می توانید دارو هایی که برای بچه و بارداری شما مناسب است استفاده کنید. بهتر است قبل از بارداری افسردگی برطرف شود زیرا خود بارداری با بالا و پایین شدن هورمون ها رو به رو است و این می تواند بیماری افسردگی را تشدید کند و مادر باردار با ناراحتی شدیدتری روبه رو خواهد شد.


شاید برایتان جالب باشد: آمادگی بارداری بعد از سقط جنین


عدم داشتن وزن متعادل قبل از بارداری

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث عدم آمادگی در بارداری شود داشتن وزن غیر نرمال است. تاثیر وزن حتی بر ناباروری نیز موثر است. بیش از حد چاق بودن می تواند مانع فعالیت طبیعی سیستم تولید مثل در خانم ها شده و مشکلات فراوانی را به وجود بیاورد. همچنین افرادی که اضافه وزن دارند در صورت باردار شدن بیشتر در معرض دیابت بارداری، سقط جنین، افزایش فشار خون و ... را هستند.
همچنین کمبود وزن در بارداری می تواند تاثیرات منفی بر نوزاد بگذارد مانند تولد نوزاد نارس و یا نوزادی با وزن کمتر از 2 کیلو گرم. پس بهتر است اگر خیلی لاغر هستید و  bmi بدن شما کمتر از 18/5 است حتما برای وزنگیری قبل از بارداری اقدام کنید.

آزمایشات قبل بارداری

آزمایشات قبل بارداری

قبل از بارداری نیاز است که یک سری از آزمایشات انجام شود. وجود مشکل در هر کدام از این آزمایش ها می تواند دلایل عدم آمادگی برای بارداری باشد. اگر بعد از دریافت نتیجه آزمایشات خود هر گونه مشکلی در آن وجود داشت حتما تحت نظر پزشک معالج اقدام به بارداری کنید. گاهی تا بهبودی کامل اجازه بارداری وجود ندارد. آزمایشات لازم به شرح زیر است.

  •  قند خون ناشتا
  •  آزمایش اچ آی وی
  •  آزمایش عفونت های منتقله از راه ارتباط جنسی
  •  آنالیز کامل و کشت ادرار
  •  گروه خونی
  •  شمارش کامل خون

البته بستگی به نظرپزشک دارد، گاهی پزشک آزمایشات کامل تری انجام می دهد و بررسی های ویتامین و چکاپ تیرویید و... نیز نیاز می شود. حتی با توجه به بیماری های خانوادگی که فرد ممکن است داشته باشد گاهی نیاز به آزمایشات کامل تری است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.