تحریریه سیس نی نی
0 نظر

نقش هر کدام از زوجین در آمادگی برای بارداری

نقش هر کدام از زوجین در آمادگی برای بارداری

ممکن است باورها بر این باشد که تنها سلامت مادر برای بارداری اهمیت دارد، اما باید خاطر نشان کنیم که سلامت مردان نیز اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

تصمیم به بارداری گرفته‌اید؟ به شما تبریک می‌گوییم اما قبل از بارداری و قبول نقش والدین باید اقدام به آماده شدن برای این وظیفه و نقش داشته باشید. در این مقاله در نظر داریم تا نقش زوجین را در آمادگی برای بارداری بررسی کنیم، تا به خوبی با وظایف قبل از باردار شدن باخبر باشید. در ابتدا نگاهی به نقش مردان در قبل از باردی و سپس زنان می‌پردازیم.

نقش زوجین را در آمادگی برای بارداری

نقش مردان در آمادگی برای بارداری

اهمیت سلامت پدر در بارداری

ممکن است باورها بر این باشد که تنها سلامت مادر برای بارداری اهمیت دارد، اما باید خاطر نشان کنیم که سلامت مردان نیز اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع می توان گفت سلامت پدر نیز نقشی بسیار مهم در سلامت جنین و قدرت باروری دارد.

مشکلات باروری تنها مختص به زنان نمی‌باشد. ارتباط بین مادر و جنین احتمال انتقال مواد مضر را بیشتر می‌کند اما مطالعات صورت گرفته نشان داده است که قرار گرفتن مردان در معرض مواد خاص نیز می‌تواند احتمال نقص‌ها و خطرهای مادرزادی در جنین را افزایش دهد. زنان و مردان قبل از بارداری باید هر دو معاینات پیش از بارداری را انجام دهند تا از سلامت باروری خود مطمئن شوند.

ارتباط با مواد شیمیایی و مصرف داروهایی خاص

برخی از داروها می‌توانند بر باروری مردان تاثیر گذار باشند و باعث کاهش تولید و تعداد اسپرم شوند. در بازه زمانی که قصد بارداری دارید باید با پزشک خود در مورد داروهای مصرفی مشورت کنید و دارویی را سر خود مصرف نکنید. لازم به ذکر است که گاهی مردان با قرار گرفتن در محیط های آلوده و کار کردن در این محیط‌ ها ممکن است باروری خود را تحت تاثیر قرار دهند. کار کردن در محیط هایی که موادی مانند کودهای شیمیایی، آفت کش‌ها، سرب، نیکل، مواد پتروشیمی یا تشعشع وجود داشته باشد، می‌تواند باعث کاهش کیفیت و کمیت شود.

رژیم غذایی پدر در نقش باروری

رژیم غذایی مناسب در دورانی که اقدام به بارداری می‌کنید بسیار مهم است. با دریافت مواد غذایی لازم می‌توانید باروری را افزایش دهید. داشتن برنامه ورزشی منظم در کنار رژیم غذایی نیز می‌تواند به قدرت باروری شما کمک کند.

در رژیم غذایی خود موادی مانند غلات کامل، گوشت،تخم مرغ، قارچ، غذاهای دریایی و جگر گوسفند قرار دهید. یکی از ویتامین هایی که قدرت باروری را افزایش می دهد ویتامین e می باشد و آمادگی شما برای بارداری را به مراتب افزایش می دهد. می توانید از پزشک خود بخواهید تا در غالب مکمل های غذایی برای شما تجویز کند. مصرف الکل، سیگار، قلیان و مواد مخدر در این دوران بسیار مضر است و کمیت و کیفیت اسپرم را کاهش می‌ دهد.

خنک نگه داشتن بیضه ها

گرم شدن بیضه ها باعث کاهش تعداد اسپرم تولیدی می شود. همچنین به یاد داشته باشید که دوچرخه سواری و استفاده از موتور سیکلت نیز می‌تواند گرما و اصطکاک برای بیضه‌ها ایجاد کند. پزشکان و متخصصان این امر توصیه می‌کنند افرادی که تمایل به بارداری دارند روزی یک بار بیضه های خود را با آب سرد بشویند.

نقش مردان در آمادگی برای بارداری

نقش زنان در آمادگی برای بارداری

قبل از بارداری با همسر خود گفت و گو کنید

باردار شدن تصمیمی دو طرفه است به همین دلیل قبل از بارداری باید با همسر خود صحبت کنید و آمادگی والد شدن را در خودتان به وجود آورید. نقش هر کدام از زوجین در بارداری مشخص است. برای باردار شدن برنامه ریزی کنید. شرایط مالی و سلامت روحی و جسمی خود را در نظر بگیرید.

قبل از بارداری به پزشک زنان مراجعه کنید

قبل از بارداری باید کاملا سلامت بدن خود را بررسی کنید. داروهای لازم برای درمان را بگیرید. زیرا بسیاری از داروها در دوران بارداری قابل استفاده نمی‌باشند.

آمادگی جسمی قبل از بارداری

به عنوان یک مادر به دلیل اینکه وارد مرحله جدیدی از زندگی خود به مدت 9 ماه می‌شوید باید از سلامت جسمی بالایی برخوردار باشید. به وزن مناسب خود قبل از بارداری دست پیدا کنید. در واقع می‌توان گفت با داشتن وزنی مناسب برای بارداری، بارداری موفق تری را پیش رو خواهید داشت. اضافه وزن احتمال باردار شدن را کاهش می‌دهد. داشتن یک رژیم غذایی مناسب قبل از بارداری کمک بسیار زیادی برای بالا بردن شانس بارداری می باشد. بارداری در افرادی که چاق یا لاغر نباشند بهتر و راحت تر پیش میرود.


شاید برایتان جالب باشد: برای مثبت شدن بارداری چه باید کرد؟


اسید فولیک

قبل از بارداری با تجویز پزشک باید اسید فولیک مصرف کنید. مصرف اسید فولیک یکی از نقش های مهم برای قبل از بارداری می باشد.  اسید فولیک قبل از بارداری برای جلوگیری از نقص در جنین و نوزاد تجویز می شود. لازم به ذکر است که زیر نظر پزشک این دارو را مصرف کنید زیرا هر دارویی به مقدار زیاد می‌تواند برای بدن مضر باشد.

مصرف هر نوع دارویی تنها با مشورت پزشک

اگر می‌خواهید قبل یا در حین بارداری از دارویی استفاده کنید تنها با نظر پزشک این کار را انجام دهید. زمان مصرف و تعداد داروهای مورد نیاز باید توسط پزشک برای شما مشخص شود.

رژیم غذایی سالم

برای آنکه دوران بارداری سالمی را سپری کنید باید غذای سالم مصرف کنید. حتما باید در رژیم غذایی خود موادی مانند: میوه، سبزی، ماهی، مغزها در اولویت قرار بگیرند. در نظر داشته باشید که از خوردن غذاهای ناسالم مانند فست فودها و غذاهای سرخ کردنی در قبل و در حین بارداری پرهیز کنید. یخچال خود را از غذاهای سالم پر کنید.

شیر، آب پرتقال و ماست روزانه مصرف کنید. میوه و غلات را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین یاد آور می‌شویم که مصرف ماهی را فراموش نکنید.

قبل از بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید

مطالعات نشان داده است عفونت های لثه و دندان باعث زایمان‌های زودرس و تولید بچه‌هایی کم وزن می‌شود. محققان دریافته‌اند زنانی که از بیماری‌هایی دهان و دندان رنج می‌برند 7 برابر بیشتر دیگر زنان باردار احتمال زایمان زودرس دارند. سلامت دهان و دندان خود را قبل از بارداری بسیار جدی بگیرید.

ورزش های سبک و منظم

ورزش‌هایی سبک و منظم به افزایش بارداری شما کمک می‌کند. تا جایی که می‌توانید ورزش را به عادتی روزانه در خود تبدیل کنید. به یاد داشته باشید که سلامت مادر و جنین رابطه مستقیم و تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

نقش زنان در آمادگی برای بارداری

آزمایش‌های لازم برای قبل از بارداری

  • شمارش کامل خون
  • قند خون ناشتا
  • آنالیز کامل و کشت ادرار
  • آزمایش HIV
  • آزمایش عفونت های منتقله از راه جنسی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.