تحریریه سیس نی نی
0 نظر

برای مثبت شدن بارداری چه باید کرد؟

برای مثبت شدن بارداری چه باید کرد؟

اگر قصد باردار شدن را دارید، برای مثبت شدن بارداری ممکن است سوالاتی در این باره برای شما پیش آید

اگر قصد باردار شدن را دارید، برای مثبت شدن بارداری ممکن است سوالاتی در این باره برای شما پیش آید. لازم است قبل از اقدام به بارداری نکاتی را بدانید تا نوزادی سالم به دنیا بیاورید. دوران بارداری از زیباترین دوران های زندگی هر زنی می باشد، پس حتماً باید شرایط خوبی را در این دوران داشته باشد. در ادامه این مقاله نکاتی را در خصوص دوران بارداری برای شما آورده ایم.

انجام یک سری نکات قبل از بارداری الزامی است. بین زن و مرد باید رابطه ی عاطفی برقرار باشد و وجود مشکلات و اختلافات را به حداقل برسانند. از دیر باز این تصور غلط وجود داشته که اگر بین زن و مرد مشکلی وجود داشته باشد با به دنیا آمدن بچه این مشکلات رفع می گردد. خانم ها بعد از بارداری به دلیل تغییر شرایط، میزان استرس و اضطرابشان بیشتر می شود زیرا آماده مسئولیت های جدید می شوند که تا به حال با آن مواجه نشده بودند. در این زمان ممکن است اختلافات بین زن و مرد بیشتر هم نشود و کودکی که در این شرایط متولد شد با آسیب های روحی زیادی مواجه می شود. در صورتی که بین شما و همسرتان اختلافی وجود ندارد اقدام به بارداری نمایید.

اقدامات قبل از بارداری

یکی از شرایط اولیه برای داشتن بارداری سالم وضعیت روحی مناسب می باشد، اکثر خانم ها این نکته را در نظر نمی گیرند. شرایط روحی مناسب از مواردی است که قبل از بارداری حتماً باید به آن توجه شود. با توجه به این نکته شرایط روحی سالمی را برای خود و جنین به وجود می آورید.

حتماً قبل از باردار شدن با همسر خود گفتگو کنید و درباره بارداری با هم صحبت کنید تا هر دو با آمادگی کامل برای داشتن فرزند اقدام کنید. آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید. کتاب ها و مقالاتی که درباره آمادگی های قبل از بارداری هستند را مطالعه بفرمایید تا اگر سوال و مشکلی در این زمینه دارید، رفع شود.  داشتن برنامه ریزی قبل از بارداری این دوران را برای شما راحت تر می کند.

وجود استرس و نگرانی ممکن است تاثیرات منفی در دوران بارداری خانم ها ایجاد کند. استرس و اضطراب از عواملی هستند که در ناباروری زنان تاثیر زیادی دارند. وجود استرس و افسردگی باعث نامنظم شدن تخمک گذاری می شود حتی در برخی موارد روی کارکرد هورمون هیپوتالاموس تاثیر می گذارد و ممکن است اصلاً تخمک ایجاد نشود.

نوزادانی که مادر آنها در دوران بارداری شرایط روحی مناسبی نداشته اند و از استرس و افسردگی رنج برده اند، دائماً در حال گریه هستند. میزان استرس و اضطراب شما روی شرایط جسمی کودک تاثیر می گذارد.

پیش از اقدام به بارداری حتماً به پزشک مراجعه نمایید تا آزمایش های مورد نیاز را برای شما انجام دهند و همچنین شرایط شما را بررسی کند. معاینه قبل از بارداری برای آگاهی از وضعیت بدن ضروری است، تا در صورت لزوم داروها و مکمل های لازمه را دریافت کنید. ضمن اینکه استفاده از برخی داروها قبل از اقدام به بارداری و در دوران بارداری منع مصرف دارد، از این رو شما باید این داروها را بشناسید تا از استفاده آنها خودداری نمایید.


شاید برایتان جالب باشد: 10 اقدام ضروری که باید قبل از بارداری انجام داد


آزمایش های لازمه قبل از بارداری از سه ماه قبل باید انجام شود، در ادامه آزمایش های ضروری را ذکر کرده ایم:

آزمایش های لازمه قبل از بارداری

  •  آزمایش کم خونی
  •  تعیین گروه خونی مادر
  •  نوع  Rh
  •  آزمایشات تیروئیدی
  •  قند خون
  •  پرولاکتین خون
  •  سطح ویتامین د ۳ ( D3)
  •  بررسی عفونت‌های ویروسی
  •  سرخجه
  •  توکسوپلاسموز
  •  سایر بیماری‌های ویروسی
  •  آزمایشات ادراری که باید انجام شود و در صورت نبود مشکل اقدام به بارداری نمایید.

این سوال برای برخی خانم ها پیش می آید که چه مدت بعد از ترک جلوگیری، بارداری رخ می دهد. در پاسخ باید بگوییم که این مسئله به روشی که شما استفاده کرده اید بستگی دارد. برای نمونه استفاده از قرص ها، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا از بدن شما خارج شود. تخمک گذاری در مدت زمان کمتری بعد از قطع قرص ها صورت می گیرد. در این باره قانون و زمان مشخصی وجود ندارد لذا پس از قطع جلوگیری باید منتظر بارداری باشید. این نکته را به یاد داشته باشید اگر دوره قاعدگی شما نامنظم باشد، شاید تخمک گذاری هر ماه صورت نگیرد.

برای مثبت شدن بارداری، ورزش های سبک را انجام دهید، این کار امکان افزایش لقاح پذیری را بیشتر می کند. انجام ورزش به صورت مرتب و روزانه بارداری راحت تری را برای شما به وجود می آورد. در صورتی که اضافه وزن داشته باشید و یا تخمدان شما پلی کیستیک باشد، ورزش کردن برای شما بسیار سودمند خواهد بود.

سلامت بدن مادر تاثیر مستقیم روی سلامت جنین دارد. پس توجه به سلامت بدن خود از نکاتی است که باید در طی بارداری به آن توجه کنید. از انجام ورزش لذت ببرید، دوران بارداری زمان مناسبی برای کاهش وزن نیست پس ورزش را به منظور سلامت بدن خود انجام دهید . حتماً برای ورزش کردن با پزشک مشورت کنید و حرکاتی که پزشک به شما توصیه می کند را انجام دهید. برخی ورزش ها ممکن است باعث سقط جنین شود.

افرادی که سیگار می کشند سعی کنند این کار را قبل از اقدام به بارداری ترک کنند زیرا سیگار باعث بروز مشکلاتی برای مادر و جنین می شود و در برخی موارد باعث سقط جنین می شود. مردان سیگاری بیشتر در معرض ناباروری هستند حتی در بعضی آقایان سیگار کشیدن باعث آسیب به دی‌ان‌ای می شود. به جای سیگار کشیدن ورزش کنید، ورزش باعث سالم تر شدن اسپرم آقایان می شود.


مطالعه مطلب مرتبط: ناباروری مردان


بررسی میزان چربی بدن از کارهایی است که قبل از بارداری حتماً باید انجام دهید. چربی بدن شما روی تخمک گذاری و باروری تاثیر مستقیم دارد. میزان نرمال چربی در بدن شما باید 5 درصد کل وزنتان باشد.
تغذیه قبل از بارداری بسیار مهم می باشد و روی مثبت شدن بارداری اثر دارد. در صورتی که مشکل گوارشی دارید، سعی در برطرف کردن آن داشته باشید. غذاهایی که قبل از بارداری بیشتر باید مصرف کنید عبارت است از:

غذاهایی که قبل از بارداری بیشتر باید مصرف کنید

  •  سبزیجات
  •  امگا۳ و اسیدهای چرب
  •  اسیدفولیک
  •  آهن
  •  روی
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.