تحریریه سیس نی نی
0 نظر

قبل از اقدام به بارداری چه نوع تغذیه ای باید انتخاب کرد؟

قبل از اقدام به بارداری چه نوع تغذیه ای باید انتخاب کرد؟

موارد مربوط به تغذیه پیش از اقدام به بارداری یکی از نکات مهمی می باشند که با رعایت صحیح آن ها


موارد مربوط به تغذیه پیش از اقدام به بارداری یکی از نکات مهمی می باشند که با رعایت صحیح آن ها نه تنها سلامت مادر در دوران بارداری حفظ می شود بلکه بر روند رشد جنین نیز تاثیرگذار خواهد بود تغذیه پیش از بارداری به حدی در سلامت خانواده مؤثر است که برخی از پزشکان، دستوراتی در رابطه با نحوه ی تغذیه را برای پدران نیز صادر می کنند پس می توان گفت که اگر به سلامت خانواده ی خود اهمیت می دهید، پیش از اقدام به بارداری، حتما از یک دکتر متخصص در خصوص مدیریت تغذیه و رژیم غذایی خود مشاوره بخواهید و با مراجعه به پزشک می توانید اطلاعات لازم در خصوص اینکه قبل از اقدام به بارداری چه نوع تغذیه ای را باید انتخاب کرد؟ بدست بیاورید.

 

تغذیه پیش از بارداری باید سالم و مقوی باشد

تغذیه پیش از بارداری باید سالم و مقوی باشد

 

در رابطه با تغذیه ی پیش از بارداری نکاتی وجود دارد که بهتر است خانم ها نسبت به رعایت آن ها اقدام نمایند که یکی از آن ها مدیریت برنامه ی غذایی قبل از حاملگی خواهد بود معمولا مادران از چند ماه پیش از بارداری، باید نکات لازم در رابطه با مصرف انواع مواد غذایی را بدانند و مهم ترین نکته ای که در تغذیه ی پیش از بارداری باید رعایت شود، این است که تغذیه ای مقوی و سالم را در نظر داشته باشند تا در زمان بارداری از قوای جسمانی بالایی برخوردار باشند و مشکلی برای او و جنین به وجود نیاید به همین دلیل تغذیه ی سالم پیش از بارداری و در زمان حاملگی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و منظور از تغذیه ی سالم استفاده از مواد غذایی سالم، تازه و مقوی است که با مصرف آن ها، تمامی مواد معدنی ضروری برای بدن مادر و جنین تامین می شود.

 

به هیچ وجه از غذا های فست فود پیش از بارداری استفاده نکنید

اساس تغذیه ی پیش از بارداری مصرف مواد غذایی سالم است به همین دلیل بهتر است از غذاهای فست فودی که اغلب چرب هستند خودداری کنید حتی اگر به خوردن فست فودها و غذاهای حاضری علاقه دارید بهتر است که برای حفظ سلامت خود و جنین، پیش از بارداری و در زمان حاملگی از خوردن این غذاها پرهیز نمایید برخی از مواد غذایی که بیش از حد شیرین هستند نیز بهتر است از لیست تغذیه ی پیش از بارداری شما حذف شده و توصیه می کنیم در طول این بازه از غذاهای خانگی در برنامه و رژیم غذایی خود استفاده کنید زیرا این غذا ها علاوه بر سالم بودن، بر اساس رژیم بارداری که دکتر برای شما تجویز نموده پخته خواهند شد.

مصرف مواد غذایی فست فودی به دلیل ارزش غذایی کم، بهداشتی نبودن و روش پخت ناسالم ممکن است مشکلاتی را برای معده به وجود بیاورند هم چنین از پرخوری نیز پرهیز کنید تا دچار معده درد و دیگر عوارض ناشی از آن نشوید چرا که تأثیر مستقیمی در تغذیه ی مادر و جنین خواهد داشت.

 

مصرف سبزیجات در تغذیه ی پیش از بارداری لازم است

مصرف سبزیجات در تغذیه ی پیش از بارداری لازم است

 

یکی از مواد غذایی که در رژیم بارداری باید حتما وجود داشته باشد سبزیجات تازه خواهد بود اگر در برنامه ی غذایی که برای پیش از بارداری شما تنظیم شده است، مواد غذایی پروتئین دار بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند بهتر است از سبزیجاتی که دارای پتانسیم کمتری می باشند استفاده نمایید این سبزیجات شامل؛ اسفناج، گل کلم، لوبیا و کرفس خواهند بود.
بهتر است در برنامه ی غذایی پیش از حاملگی، بیشتر از پروتئین های گیاهی استفاده شود به طور کلی خاصیت پروتئین های گیاهی نسبت به پروتئین های حیوانی بیشتر بوده و بر طبق تحقیقات انجام شده مصرف این مواد معدنی موجب افزایش قدرت باروری می شود.

منبع اصلی پروتئین های گیاهی، مواد غذایی مانند سبزیجات، حبوبات و آجیل ها می باشد که با توجه به نکات ذکر شده، توصیه می شود مصرف سبزیجات پیش از بارداری تحت هیچ شرایطی فراموش نشود! البته لازم به ذکر است که در نهایت با تشخیص دکتر معالج خود باید تصمیم بگیرید که قبل از اقدام به بارداری چه نوع تغذیه ای باید انتخاب کرد.


شاید برایتان جالب باشد: ویار در بارداری چیست؟


از مصرف مواد غذایی حاوی آهن غافل نشوید

یکی از مواد غذایی ضروری برای مادران، به خصوص در زمان بارداری آهن می باشد لازم است پیش از اقدام به بارداری، آزمایشات لازم را برای تعیین میزان آهن خون را انجام دهید در صورتی که نتیجه ی آزمایش نشان دهنده ی فقر آهن در مادر باشد ضروری خواهد بود که این مشکل و کمبود حتما پیش از حاملگی رفع شود چنانچه فقر آهن خیلی شدید و بالا نباشد مادر می تواند با مصرف مواد غذایی حاوی آهن، درصدد رفع این مشکل برآید.

فقر آهن در بدن مادر ممکن است باعث اختلال در چرخه ی تخمک گذاری شده و در نتیجه احتمال بارداری کاهش پیدا کند با تغذیه ی مناسب پیش از اقدام به بارداری، می توان مانع بروز مشکل در این رابطه شد هم چنین در آینده برای نوزاد نیز مشکلی به وجود نمی آید و احتمال کم خونی در او کاهش پیدا خواهد کرد  مواد غذایی که حاوی آهن می باشند، به شرح زیر هستند:

  •  عدس، کدو تنبل، لوبیا قرمز
  •  سبزیجاتی مانند اسفناج و جعفری منبع آهن می باشند و می توان گفت به طور کلی سبزیجاتی که دارای برگ های تیره هستند سرشار از آهن خواهند بود.
  •  جگر، قلوه، گوشت قرمز
  •  حبوبات
  •  برگ زرد آلو
  •  دانه های روغنی


بهتر است از مواد غذایی که دارای روی هستند، در رژیم پیش از بارداری استفاده کنید

روی یکی از مواد معدنی موجود در مواد غذایی می باشد که مصرف آن پیش از اقدام به بارداری، برای زنان و مردان الزامی بوده و کمبود روی در بدن مادر، دارای اثرات مخربی بر روی جنین خواهد بود که این اثرات تا دو سال پس از تولد نیز نوزاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد این اثرات مخرب شامل کاهش قدرت یادگیری، درک و اختلال در روند رشد نوزاد می باشد هم چنین کمبود روی در بدن مادر ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در فرآیند تقسیم سلولی در زمان رشد جنین در بدن مادر شده و گاها در موارد شدیدتر حتی ممکن است موجب سقط جنین شود علاوه بر این کمبود روی، ممکن است باعث کاهش اسپرم در مردان نیز شود.

به همین دلیل لازم است پدر و مادر در تغذیه ی پیش از بارداری، از مواد غذایی حاوی روی استفاده کنند. این مواد غذایی شامل موارد زیر می باشند:

  •  زرده ی تخم مرغ
  •  گوشت گوساله
  •  جگر گوسفند
  •  میگو
  •  نان گندم
  •  شیر و لبنیات
  •  شکلات تلخ

با مصرف مواد غذایی مناسب که تامین کننده ی مواد معدنی بدن خواهند بود می توانید از بروز مشکلات و عوارض ناشی از تغذیه ی نامناسب در بدن جلوگیری کنید به همین دلیل لازم است قبل از اقدام به بارداری، با توجه به نیاز بدن از برنامه ی غذایی مناسب پیروی کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.