تحریریه سیس نی نی
0 نظر

آن چه از تاثیر رفتار مربیان مهد بر کودکان بیش فعال باید بدانید

آن چه از تاثیر رفتار مربیان مهد بر کودکان بیش فعال باید بدانید

به زبان ساده بیش فعالی در کودکان به حالتی گفته می شود که در آن کودک بیش از اندازه تمایل به انجام تحرکات و امور مختلف دارد

به زبان ساده بیش فعالی در کودکان به حالتی گفته می شود که در آن کودک بیش از اندازه تمایل به انجام تحرکات و امور مختلف دارد به طوری که به نظر می رسد برایش ساکت بودن و عدم تحرک کاری دشوار است. معمولا کودکان بیش فعال در هر لحظه علاقه به انجام کاری جدید دارند در حالی که ممکن است اکثر این کارها را نیمه کاره رها کنند. یکی از عواملی که می تواند بر رفتار کودکان بیش فعال اثر منفی یا مثبت بگذارد، رفتار مربیان مهد با آنهاست؛ بنابراین باید به نکاتی که درباره تاثیرات رفتار مربیان مهد بر این کودکان وجود دارد توجه کافی داشت.

نمونه ای از رفتار یک کودک بیش فعال

نمونه ای از رفتار یک کودک بیش فعال

پسر بچه شش ساله به همراه مادرش وارد مهد کودک می شود ابتدا به اتاق نقاشی رفته و شروع به نقاشی کردن می کند. بر روی کاغذ چیزهایی را به تصویر می کشد و این تصویر ها به گونه ای هستند که به زودی کشیدن آن ها تمام می شود. سپس سریع نقاشی را رها کرده و شروع به تکمیل تکه‌های یک پازل کوچک می کند و پس از تمام کردن آن یا حتی بدون تمام کردن آن به سراغ بچه‌های دیگر مهد می رود. این پسر بچه به محض اینکه مشاهده می کند دوستان خود در حال انجام کار جدیدی هستند خود را به آنها می رساند و مشغول انجام آن کار می‌شود ولی به زودی آنکارا نیز رها می‌کند و به سراغ کار یا بازی دیگری می رود. این کودک دوست ندارد سر جای خود بنشیند و مدام به دنبال انجام کاری می گردد و حتی از انجام کارها و بازی های خلاف مقررات نیز پرهیز نمی‌کند و به نوعی  باعث ایجاد بی نظمی در مهد کودک می شود. این کودک حاضر نیست لحظه ای ساکت بنشیند و حتی گاها سر و صداهای آزار دهنده ای نیز ایجاد می کند. رفتار این کودک نمونه ای از رفتار کودکان بیش فعال است.

نمونه هایی از تاثیر منفی رفتار مربیان مهد بر کودکان بیش فعال

معمولاً انرژی زیاد کودکان بیش فعال بر روی سایر کودکان نیز تاثیر می گذارد و در نهایت باعث ایجاد بی نظمی و نا آرامی شدید در میان کودکان مهد می‌شوند. بنابراین مربیان تصمیم می‌گیرند کودکان بیش فعال را با اتخاذ تدابیری بر سر جای خود بنشانند ولی اگر این تدابیر به درستی اتخاذ نشوند می توانند در رفتار کودک تاثیر منفی و عکس بگذارند. معمولاً اگر مربی های مهد بخواهند فقط با سرکوب و محدود کردن رفتارهای این کودکان به هدف خود یعنی ایجاد نظم در مهد کودک دست یابند به نتیجه مطلوب و دلخواه خود نمی رسند.

در این حالت شاید کودکان بیش فعال به اجبار هم که شده کار خاصی را انجام ندهند ولی هر لحظه انتظار یک موقعیت برای تبدیل انرژی خود به کار و فعالیت را می کشند. بنابراین سرکوب  رفتار کودکان بیش فعال راه حل مناسبی برای بهبود حالات رفتاری این کودکان نیست و تنها به آرامش ظاهری و لحظه ای این کودکان و آسوده شدن مربی مهد از دست رفتارهای نا به هنجار آنها کمک می کند.

 برخورد صحیح با کودکان بیش فعال توسط مربیان مهد و والدین

سرکوب بیش از حد رفتار کودکانه بیش فعال می تواند باعث عصبانیت و لبریز شدن کاسه صبر آنها شود و نا آرامی آنها را افزایش دهد. گاهی اوقات مربیان مهد یا والدین کودکان بیش فعال آنها را به مدت طولانی وادار به انجام کارهایی که دوست ندارند می کنند و حتی ممکن است کارهایی که کودک را مجبور به انجام آن می کنند از حد توان کودک فراتر باشد و باعث شود که کودک در هر لحظه برانگیخته شود و این برانگیختگی ادامه داشته باشد. در این حالت کودکان بیش فعال چون نمی توانند کارهای محول شده به آنها را به نحو احسنت انجام دهند دست به انجام فعالیت های بی هدف می زنند و سعی می کنند انرژی خود را توسط انجام این فعالیت ها تخلیه کنند.

اگر مربی مهد فردی نا آرام، بیقرار یا خشونت طلب باشد ناخودآگاه این خصوصیات را به کودکان مخصوصاً کودکان بیش فعال نیز انتقال خواهد داد و باعث افزایش نا آرامی و بیقراری در کودکان بیش فعال می شود. اگر مربیان مهد بسیار سعی کنند کودکان را فعال بار بیاورند یا با رفتارهای پرخاشگرانه به تربیت آنها بپردازند می‌توانند باعث افزایش بیش فعالی این کودکان شوند. همچنین اگر مربیان مهد به طوری رفتار کنند که باعث جلوگیری از لذت بردن کودک از فعالیت های انجام شده توسط آنها شوند می‌توانند بر تخلیه نشدن انرژی این کودکان و افزایش بیش فعالی اثر مثبت بگذارد.

رفتار های مناسب برای برخورد صحیح با کودکان بیش فعال توسط مربیان مهد و والدین

در بعضی کودکان، بیش فعالی ریشه در مشکلات کوچک جسمی و مخصوصا مغزی دارد و به نوعی می‌توان گفت کودک، ناخودآگاه به سمت انجام فعالیت های بیش فعالی کشیده می شود در این حالت اگر مربیان مهد یا والدین کودک بدون اطلاع از این موضوع انتظار خویشتن داری از کودک را داشته باشند، نتیجه عکس مشاهده می کنند و بنابر این صبر آنها کم شده و اقدام به تنبیه یا سرزنش کودک یا کارهای منفی دیگری می کنند.

بنابراین برای برخورد صحیح با کودکان بیش فعال ابتدا باید نوع بیش فعالی آنها توسط پزشک مشخص شود و سپس بر اساس نوع بیش‌فعالی رفتارها و اعمال مناسب برای  تربیت این کودکان لحاظ شود این تشخیص پزشکی برای برخورد صحیح با کودکان بیش فعال امری لازم و ضروری است.

کودکان بیش فعال

اگر پزشک معالج عامل بیش فعالی کودک را یک عامل جسمی یا مغزی تشخیص دهد مربیان مهد و والدین کودکان پیش فعال نباید این کودکان را مسئول بی قراری هایشان بدانند و باید از سرزنش و تنبیه آنها جداً خودداری کنند. مربیان مهد و والدین این کودکان باید سعی کنند به صورت هدفمند به کودک توجه خاص کنند و روند درمان این کودک را کامل کنند. والدین و مربیان باید باور کنند که کودک  می خواهد تلاش خود را بکند و عمداً به بیقراری و ایجاد مزاحمت در  مهد نمی پردازد.

مربیان مهد و والدین کودکان بیش فعال باید سعی کنند امکانات بیشتری را برای این کودکان فراهم کنند تا آن ها بتوانند فعالیت های روزانه خود را به صورت هدفمند و بدون مشکل خاصی انجام دهند و از آنها لذت ببرند. برای مثال مربیان مهد و والدین کودکان بیش فعال می توانند این کودکان را به انجام انواع ورزش ها تشویق کنند تا از این طریق انرژی کودک در جهتی صحیح تخلیه شود و هم باعث ایجاد لذت و نشاط در این کودک شوند. حتی مربیان مهد و والدین می‌توانند این کودکان را به انجام کارهای لذت بخش و بی هدف و البته بی خطر تشویق کنند و سپس بعد از مدتی با هدفمند کردن همین فعالیت‌های بی هدف باعث اصلاح صحیح و اصولی رفتار این کودکان شوند.

به طور کلی کودکان بیش فعال نیاز به توجه خاص و هدف مندی دارند و مربیان مهد و والدین این کودکان باید رفتار های خاص و مناسبی را در جهت تربیت صحیح و بهبود رفتار آن ها لحاظ کنند. از طرفی برای اینکه کودکان دیگر از این تفاوت رفتار مربیان و والدین احساس تبعیض نکنند، باید سعی شود با همه کودکان گروه رفتاری مناسب و هدفمند داشت و آن ها را در جهت رسیدن به رفتار و شخصیتی مطلوب یاری کرد. این نکته نیز قابل توجه است که ممکن است علاوه بر کودکان بیش فعال، سایر کودکان نیز برای داشتن یک رفتار و شخصیت مناسب به رفتار و برخورد مناسب از سمت والدین و مربیان مهد نیاز دارند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.