تحریریه سیس نی نی
0 نظر

اهمیت رژیم بعد از زایمان

اهمیت رژیم بعد از زایمان

عجله نداشته باشید، اضافه وزن شما در طی نه ماه اتفاق افتاده است و حالا برای برگشتن به وزن ایده آل خود باید چندین ماه زمان صرف کنید. ممکن است در روزها و هفته های ابتدایی پس از زایمان تغییرات وزن شما نامحسوس باشند، اما نگران نباشید شما با یک رژیم غذایی مناسب پس از زایمان می توانید ابتدا به رشد نوزاد خود کمک کرده سپس با همان رژیم غذایی وزن خود را به تعادل برسانید.

 

 

 

اهمیت رژیم بعد از زایمان 

عجله نداشته باشید، اضافه وزن شما در طی نه ماه اتفاق افتاده است و حالا برای برگشتن به وزن ایده آل خود باید چندین ماه زمان صرف کنید. ممکن است در روزها و هفته های ابتدایی پس از زایمان تغییرات وزن شما نامحسوس باشند، اما نگران نباشید شما با یک رژیم غذایی مناسب پس از زایمان می توانید ابتدا به رشد نوزاد خود کمک کرده سپس با همان رژیم غذایی وزن خود را به تعادل برسانید. از اهمیت رژیم غذایی پس از زایمان به دست آوردن انرژی از دست رفته مادر است، نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی مواد مغذی مورد نیاز بدن شما از رژیم غذایی به دست نمی آید، بدن شما برای کسب انرژی از ذخایر موجود استفاده می‌کند و این اتفاق ممکن است شما را ضعیف تر ‌کند.
 در ماه ‌‎های ابتدایی پس از زایمان، مادر باید حدود 1800 تا 2200 کالری در روز دریافت کند. توصیه می شود از شیر دادن به نوزاد در شش ماه اول زندگی او غافل نشوید؛ چرا که شیر مادر تمام مواد مغذی برای رشد نوزاد را در خود دارد. مادران عزیز رسیدن به وزن ایده آل نیازمند صبر و زمان است. با انتخاب رژیم غذایی هوشمندانه تحت نظر پزشک متخصص تغذیه می توانید به وزن طبیعی خود دست پیدا کنید. فراموش نکنید اولین هدف شما از کاهش وزن پس از زایمان رسیدن به سلامتی باشد سپس رسیدن به زیبایی.
 
 

خط قرمزها در رژیم بعد از زایمان 

شما پس از زایمان با محدودیت خوردن غذاها مواجه نیستید و می توانید هر ماده غذایی را که دوست دارید میل کنید، اما بهتر است برخی از مواد غذایی را به سبد غذایی خود اضافه و برخی را حذف کنید. 
در تغذیه پس از زایمان مصرف چای را کمی محدود کنید. 
غذاهای نفاخ برای شما و نوزاد ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. 
از خوردن ماهی جنوب اجتناب کنید چرا که جیوه موجود در بدن ماهی ممکن است به سیستم عصبی نوزاد شما آسیب وارد کند. 
مصرف غذاهایی که حاوی قند و کربوهیدرات هستند برای سلامت شما مضر خواهند بود  این گروه از مواد غذایی سرشار از کالری و فاقد مواد مغذی هستند.
اگر به نوزاد خود شیر می دهید از مصرف قهوه، نوشابه های انرژی زا صرفه نظر کنید ممکن است مصرف آنها نوزاد شما را بی خواب و بی قرار کند.
مواد نگهدارنده در مواد غذایی ممکن است در نوزاد شما ایجاد حساسیت کند، پس از خوردن غذاهای کنسروی خودداری کنید.
پس از زایمان از رژیم های لاغری در مدت زمان کوتاه اجتناب کنید. ممکن است وزن شما به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند، اما بدن شما مواد مغذی به اندازه کافی دریافت نکرده است و احتمال دارد به نوزاد و خود شما آسیب وارد شود. 
در رژیم غذایی مناسب پس از زایمان از مصرف غذاهای فرآوری شده دوری کنید.  این گروه از مواد غذایی سرشار از قند، چربی های ناسالم، نمک و کالری می باشند که تلاش شما را برای کاهش وزن از بین خواهند برد.
 
 
 
 
 

نکات مفید در رژیم غذایی بعد از زایمان

در تغذیه پس از زایمان یک وعده در روز غذای مایع و آبدار مانند سوپ میل کنید.
به دلیل شیردهی ممکن است همیشه احساس گرسنگی داشته باشید بهتر است به دنبال میان وعده های سالم بروید، تا هم گرسنگی تان برطرف شود و هم به اضافه وزن شما کمک نکنند.
در روزها و هفته ‌های بعد از زایمان بدن شما التهاب خواهد داشت، با یک رژیم غذایی مناسب پس از زایمان این مشکل را برطرف کنید.
پس از زایمان به دلیل شیردهی تمایل به خوردن در شما بیشتر خواهد شد. بدن شما به مواد مغذی نیاز دارد نه مواد غذایی با کالری بالا. 
از اهمیت رژیم غذایی پس از زایمان این است که شما بتوانید تمام گروه های مواد غذایی را میل کنید. بشقاب غذای خود را به چند قسمت تقسیم کنید، یک قسمت میوه‌ ها و سبزیجات تازه، یک قسمت غلات سبوس دار، یک قسمت چربی‌ های سالم، کربوهیدرات‌ ها و پروتئین‌ها.
 
 
 
 

مواد مغذی بعد از زایمان

برای برطرف کردن عفونت بعد از زایمان، خونریزی بعد از زایمان و همچنین رسیدن به وزن متعادل می توانید با رژیم غذایی مناسب پس از زایمان این مشکلات را برطرف کنید. 
از نوشیدن آب فراوان غافل نشوید.
در رژیم غذایی پس از زایمان  از غلات بدون گلوتن مثل برنج یا غلات سرشار از فیبر مثل جو دو سر استفاده کنید که در افزایش شیر مادر بسیار موثر می باشند.
میوه های بنفش و توت ‌ها همچنین سبزیجات برگ ‌سبز و تازه در کاهش وزن مادر بعد از زایمان مفید می باشند. 
چربی های سالم مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و کره حیوانی را در تغذیه خود بگنجانید.

 میوه های مفید بعد از زایمان 

گلابی: بهتر است چند روز بعد از زایمان از میوه های خام استفاده نکنید، میوه ها را پخته و به صورت کمپوت استفاده کنید. یکی از میوه هایی که کمپوت آن توصیه می شود گلابی است، این میوه دارای فیبر و آب فراوان است و برای درمان یبوست بعد از زایمان نیز بسیار مناسب است.
آناناس: این میوه با آنزیم بروملین به طور ناباورانه به بازسازی سلول‌های صدمه دیده‌، زخم‌ ها و جراحات وارده به بدن مادر کمک می کند، همچنین این آنزیم از جمع شدن خون در بخش‌هایی از بدن که دچار سیاهی و کبودی شده‌ است، جلوگیری می‌کند. 
 
 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.