تحریریه سیس نی نی
1 نظر

روش های درست رفتار با کودکان ناتوان جسمی و حرکتی

روش های درست رفتار با کودکان ناتوان جسمی و حرکتی

کودکانی که به مشکلات جسمی مبتلا هستند و یا بعد از یک تصادف و یا بیماری دچار نقص عضو شده اند نیاز به رفتارهای درست و صحیح خانواده دارد. رفتار خانواده با کودک ناتوان جسمی باید به شکلی باشد که آنها را به زندگی امیدوار نموده و در عین حال توقع بیجا از آنها نداشته باشید. در این مقاله قصد داریم 10 روش درست رفتار با کودکان ناتوان جسمی و حرکتی را به شما آموزش دهیم. امیدواریم با توجه به این نکته بتوانید محیط خانواده را گرم نمایید. متاسفانه در صورت بروز مشکل برای یکی از اعضای خانواده همه آنها درگیر می شوند و ممکن است والدین دچار مشکل شوند. رفتار والدین با کودک ناتوان حرکتی و دیگر افراد خانواده نقش بسیار مهمی در آرام گرفتن شرایط خانواده دارد.

کودکانی که به مشکلات جسمی مبتلا هستند و یا بعد از یک تصادف و یا بیماری دچار نقص عضو شده اند نیاز به رفتارهای درست و صحیح خانواده دارد. رفتار خانواده با کودک ناتوان جسمی باید به شکلی باشد که آنها را به زندگی امیدوار نموده و در عین حال توقع بیجا از آنها نداشته باشید. در این مقاله قصد داریم 10 روش درست رفتار با کودکان ناتوان جسمی و حرکتی را به شما آموزش دهیم. امیدواریم با توجه به  این نکته بتوانید محیط خانواده را گرم نمایید. متاسفانه در صورت بروز مشکل برای یکی از اعضای خانواده همه آنها درگیر می شوند و ممکن است والدین دچار مشکل شوند. رفتار والدین با کودک ناتوان حرکتی و دیگر افراد خانواده نقش بسیار مهمی در آرام گرفتن شرایط خانواده دارد.

 به دنبال مقصر نباشید

اگر کودک شما از بدو تولد ناتوان به دنیا آمده است آن را هدیه ای از طرف خداوند بدانید و اگر در تصادفی کودک شما دچار نا توانی حرکتی شده است آن را تقدیر الهی بدانید. با این روش می توانید خود را آرام نمایید. اصولا در این مواقع توکل به خدا بهترین آرام بخش به شمار می آید. با مقصر دانستن خود و یا همسرتان شرایط را برای کودکتان سخت می کنید. رفتار والدین با کودک نا توان حرکتی و دیگر افراد خانواده می تواند باعث سخت تر شدن شرایط و یا تسهیل آن شود.

رفتار با کودک ناتوان

به کودک خود امید بدهید

رفتار خانواده با کودک ناتوان جسمی می تواند استعداد درونی او را شکوفا کند. کودکان ناتوان حرکتی اگر فرصت مناسبی برای رشد بیابند می توانند چشم ها را به خود خیره کنند. گواه این ادعا پارالمپیک است که در آن معلولین می توانند بهترین نتایج را بگیرند. در حوزه های هنری و دیگر رشته ها نیز آنها می توانند همپای افراد سالم رشد نمایند. پس می توان گفت این شما هستید که می توانید کودکتان را تا اوج ببرید.

توقع به جا از کودکتان داشته باشید

از کودک نا توان خود توقعات به جا و اصولی داشته باشید. او را با افراد سالم مقایسه نکنید. آنها در رفتار خود دچار مشکل هستند وگاه نمی توانند آن چیزی که شما دوست دارید باشند. به همان اندازه که رفتار والدین با کودک ناتوان حرکتی می تواند آنها را به موفقیت های بزرگی برساند می تواند باعث افسردگی و شکست آنها نیز بشوند. توقعات به اندازه به همراه امید دادن به کودکان ناتوان حرکتی فرمول طلایی موفقیت است.

تفریحات دیگر خانواده ها را داشته باشید

سعی کنید مانند دیگر خانواده ها به مسافرت بروید، پارک بروید و تفریح کنید. هرگز این عذاب وجدان را به کودک نا توان ندهید که به خاطر او نمی توانید تفریح کنید. رفتار خانواده با کودک ناتوان جسمی باعث می شود که خانواده آرامش داشته باشد. آرامش داشتن نکته بسیار مهمی در خانواده است که تنها با رفتارهای درست و برنامه ریزی دقیق امکان پذیر خواهد شد.

رفتار درست با کودک ناتوان

در قبال رفتار دیگران درست برخورد کنید

علاوه بر رفتار خانواده با کودک ناتوان جسمی جامعه نیز باید رفتار درستی در قبال کودک معلول  داشته باشند. متاسفانه در ایران ترحم و نگاه های خیره مردم عادی به کودک معلول بسیار آزار دهنده است. پس باید به رفتار خود در قبال دیگران نیز دقت نظر کافی داشته باشید. اگر از شما سوال شد که آیا داشتن فرزند معلول کار سختی است و یا اینکه ای کاش آن تصادف رخ نمی داد؟ باید تمرکز را به سمتی دیگر منعطف کنید تا بحث عوض شود. این رفتار شما و عدم ترحم دیگران می تواند تاثیر به سزایی در روحیات کودک ناتوان شما داشته باشد.

نحوه صحیح برخورد با افراد جامعه را بیاموزید و به کودکتان آموزش دهید

متاسفانه شما به عنوان والدین کودک ناتوان نه تنها باید در قبال رفتار خانواده با کودک ناتوان جسمی مسئول باشید بلکه باید در مقابل رفتار جامعه نیز پاسخگو کودکتان باشید. از این رو بهتر است با یک مشاور صحبت کرده و بهترین روش را برای حضور در جامعه با کودک معلولتان بیاموزید. باید این طرز رفتار را نیز به کودک ناتوانتان آموزش دهید تا با مواجه شدن با رفتار نادرست دیگران آسیب نبیند.

با کودک خود بازی کنید

برای کودک ناتوان خود وقت بگذارید و متناسب با وضعیتش با او بازی کنید. این کار در روحیه او تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. با او صحبت کنید کاری را بکنید که او دوست دارد. رفتار والدین با کودک ناتوان حرکتی باید توام با دوستی و محبت باشد. پدر و مادر با بازی کردن و صحبت کردن با کودک خود می توانند خانواده را آرام نمایند و همچنین کودک نا توان را شاد کند.

با هم ورزش کنید

ورزش کردن در کودکان نا توان اهیمت زیادی دارد. بهتر است ورزش کردن را در برنامه روزانه زندگی قرار دهید و روزانه ساعتی را با کودک خود ورزش کنید. ورزش کردن اگر از همان ابتدا شروع شود ممکن است استعداد کودکتان را شکوفا نماید. ورزش به همراه یک موسیقی شاد می تواند روز خوبی برای کودک بسازد.

کمک دیگران را قبول کنید

اگر دوستان و آشنایانتان تصمیم دارند که به شما کمک کنند کمک آنها را قبول کنید. با این کار می توانید مقداری از مسئولیت های خود را به آنها بسپارید و با این کار کمی بیشتر فرصت داشته باشید تا با کودک خود بازی کرده و یا استراحت نمایید. در ضمن بهتر است با عضویت در یک نهاد اجتماعی با خانواده هایی که مانند شما مشکل دارند آشنا شوید و از تجربیات هم استفاده نمایید. شما می توانید روش درست رفتار با کودکان ناتوان جسمی و حرکتی را از هم بیاموزید.

به گردش دسته جمعی بروید

در این گردش های دسته جمعی می توانید کودک خود را در محیط آزاد ببینید که با توجه به نقص های حرکتی خود بازی می کند و شاد است. بهتر است که رفتار والدین با کودک ناتوان حرکتی مانند رفتار والدین با کودکان سالم یکسان باشد و بین آنها فرق گذاشته نشود. حتی در محبت نیز نباید تفاوت بگذارید.
 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ممنون از متن خوبتون‌ خیلی خوبه که راجب اینگونه مباحث متن های آموزشی میزارید
دیدگاهتان را بنویسید
1 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.