تحریریه سیس نی نی
0 نظر

از امکانات مدارس کودکان استثنایی چه می دانید؟

از امکانات مدارس کودکان استثنایی چه می دانید؟

همانطور که از نام مدرسه کودکان استثنایی مشخص است، در این مدارس کودکان غیر عادی قرار است تحصیل کنند. پس باید شرایط معمول مداس در کنار دیگر امکانات جود داشته باشد تا آنها بتوانند در شرایط آسانی تحصیل نمایند. اما شما به عنوان والدین کودک استثنایی از امکانات مدارس کودکان استثنایی چه می دانید؟ آیا می دانید کودک خود را در کدام یک از مدارس کودکان استثنایی ثبت نام کنید که در شرایط آسانتری تحصیل کند. برای رسیدن به جواب این سوالات از شما درخواست داریم ما را تا انتهای مقاله همارهی نمایید.

همانطور که از نام مدرسه کودکان استثنایی مشخص است، در این مدارس کودکان غیر عادی قرار است تحصیل کنند. پس باید شرایط معمول مداس در کنار دیگر امکانات جود داشته باشد تا آنها بتوانند در شرایط آسانی تحصیل نمایند. اما شما به عنوان والدین کودک استثنایی از امکانات مدارس کودکان استثنایی چه می دانید؟ آیا می دانید کودک خود را در کدام یک از مدارس کودکان استثنایی ثبت نام کنید که در شرایط آسانتری تحصیل کند. برای رسیدن به جواب این سوالات از شما درخواست داریم ما را تا انتهای مقاله همارهی نمایید.


مشاهده ویدیوی مرتبط: کودکان استثنایی (مرضیه مهاجری، روانشانس کودک)


امکانات مدارس کودکان استثنایی

در ادامه تصمیم دارین امانات خاص مدارس کودکان استثنایی را به شما معرفی نماییم.

• معلمین و کادر آموزش دیده

در یک مدرسه کودکان استثنایی اولین و مهمترین موضوع معلمین و کادر آموزشی هستند. کودکان استثنایی شرایط خاصی دارند و درک شرایط غیر معمول آنها و نحوه برخورد درست با کودکان استثنایی به معملین و کادر آموزشی آموزش داده شود. رفتار با کودکی که به رفتارهای خود تسلط ندارند کار دشواری است و نیاز به صبر، حوصله و آموزش دارد. این آموزش ها طی تحصیلات دانشگاهی به معلمین داده می شود. پس مهمترین فاکتور یک مدرسه مناسب کودکان استثنایی کادر آموزش دیده است. کادر آموزشی باید بسته به میزان مشکلی که کودک استثنایی دارد تقسیم بندی شود و هر یک از آنها بسته به میزان توانایی خود در تعلیم و تربیت باید مسئولیت عده ای از کودان را بر عهده بگیرند.

• امکانات رفت و آمد

هستند کودکان استثنایی که باید توسط وسایل نقلیه مناسب شرایط آنها رفت و آمد کنند. از این رو سرویس مدارس کودکان استثنایی باید متناسب با کودکان استثنایی تهیه شود. این وسایل نقلیه باید امکان قرار دادن صندلی چرخ دار، واکر و یا عصا را داشته باشد. به این طریق والدین به راحتی می توانند کودک خود را به مدرسه بفرستند و خود درگیر رفت و آمد آنها نشوند.

مدارس کودکان استثنایی

• تجهیزات ایمنی

کودکان استثنایی عملا نمی توانند به رفتارها و حرکات خود تسلط کافی داشته باشند. از این رو در کف حیاط باید از انواع کف پوش استاندارد استفاده شود. دیوار ها نیز بهتر است دارای حفاظ باشند. پله ها و همچنین راهرو ها باید به شکلی باشد که در صورت بروز مشکل کودکان آسیب جدی نبینند. تمامی تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای مدارس و مهد کودک های عادی باید در مدرسه کودکان استثنایی نصب شود. بهتر است حساسیت بیشتری نیز به خرج داده و همه موارد ایمنی آب، برق و گاز نیز رعایت شود. کودکان باید در محیطی حرکت کنند که هیچ خطری آنها را تهدید نکند. پله ها باید کاملا ایمن باشند. از هیچ یک از ابزارآلات تیز در محیط نباید استفاده شود.

• تجهیزات بازی

کودکان استثنایی نیز مانند دیگر کودکان نیاز به بازی و سرگرمی دارند. متناسب با نیازهای کوکان استثنایی باید تجهیزات بازی در مدرسه کودکان استثنایی وجود داشته باشد تا کودکان بتوانند زمان استراحت خود را شاد باشند و بازی کنند. بازی با تجهیزاتی که خطری برای آنها نداشته باشد. بهتر است در زمان بازی حتما فردی برای نظارت و مواظبت از کودکان وجود داشته باشد.

• تجهیزات آموزشی

مهمترین امکاناتی که در مدارس کودکان استثنایی باید تهیه شود تجهیزات آموزشی است. این کودکان مانند دیگر کودکان نمی توانند با امکانات جزئی آموزش ببینند. معلمین کودکان استثنایی باید به کمک ابزارآلات آموزشی پیشرفته به کودکان استثنایی آموزش دهند. هرچه امکانات و تجهیزات آموزشی در یک مدرسه بیشتر باشد آموزش دادن به کودکان استثنایی نیز آسان خواهد بود. این تجهیزات باید کاملا ایمن باشند و استانداردهای لازم را برای آموزش به کودکان داشته باشد.

• میزها و صندلی ها

همانطور که می دانید کودکان استثنایی نیاز به میزهای و صندلی های مخصوص با شرایط خود دارند. این کودکان باید به راحتی روی این صندلی ها بنشینند. این صندلی ها باید برای نشستن کودکانی طراحی شوند که توان کنترل حرکات خود را ندارند. در ضمن میز طراحی شده برای این کودکان باید با شرایط آنها همخوانی داشته باشد. کلاس های یک مدرسه کودکان استثنایی ممکن است چندین نوع صندلی و میز متفاوت گذاشته شود و یا از میز و صندلی گروهی استفاده شود.

تجهیزات مدارس استثنایی

• تجهیزات ورزشی

ورزش کردن برای کودکان استثنایی بسیار مفید و لازم است. این کودکان باید ورزش های مخصوص به خود را در طول روز انجام دهند. وجود تجهیزات ورزشی در مدارس کودکان استثنایی می تواند استعداد آنها را در یک رشته نشان دهند و در آن به موفقیت های خوبی دست یابند.

• وجود مشاوران و روانشناس

در خانواده کودکان استثنایی به دلیل وجود یک فرد غیر عادی مشکلات زیادی وجود دارد. والدین کودکان استثنایی درگیر مسائل و مشکلاتی هستند که اگر فردی بتواند به آنها کمک کنند بار سنگینی از روی دوش آنها بر داشته می شود. این فرد می تواند مشاور تحصیل کرده حاضر در مدرسه کودکان استثنایی باشد. مشاور می تواند به والدین کمک کند که بتوانند کودک خود را به اجتماع بیاورند. بتواننند کشکلات خود را با دیگر کوددکان سالم بر طرف نمایند و رفتار بهتری با کودک استثنایی خود داشته باشند. توجه به اینکه خانه و خانواده برای یک کودک معلول نقش مهمی دارد. در یک خانواده منسجم می توان از یک کودک استثنایی بهتر مراقبت نمود.


شاید برایتان مفید باشد: تفاوت کودکان بیش فعال و نرمال


کلام آخر

از امکانات موجود مدارس کودکان استثنایی چه می دانید؟ این سوالی بود که در ابتدای مقاله از شما پرسیدیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله از امکاناتی که در باید در مدرسه کودکان استثنایی وجود داشته باشد آشنا نماییم. مدرسه برای کودک استثنایی اهمیت زیادی دارد چرا که ساعت های زیادی در روز باید در آنجا سپری نماید. باید ایمنی کودک استثنایی تامین شود، او از بودن در مدرسه لذت ببرد و همچنین مربیان و معلمین امکانات کافی برای کشف استعداد کودکان را داشته باشند تا تاثیر مثبتی در زندگی آنها داشته باشند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.