تحریریه سیس نی نی
0 نظر

آنچه بعد از تصمیم به بارداری باید انجام داد

آنچه بعد از تصمیم به بارداری باید انجام داد

آنچه که بعد از تصمیم به بارداری باید انجام دهید را در قالب یک مقاله برای شما آورده ایم

آنچه که بعد از تصمیم به بارداری باید انجام دهید را در قالب یک مقاله برای شما آورده ایم، سعی کنید به هر یک با دقت عمل کنید تا بارداری سالمی را داشته باشید. موارد فوق به شرح زیر است:

نزد دکتر مراجعه کنید و چک آپ انجام دهید

لازم نیست که از همان ابتدا دکتر یا مامای خاصی را ملاقات کنید، بلکه تنها ملاقات با یک پزشک کفایت می کند، زمانی که نزد پزشک رفتید برای او توضیح دهید که قصد دارید باردار شوید و از او بخواهید که برای شما آزمایش چکاب تجویز کند، البته خود پزشک در صورتی که بداند شما قصد بارداری دارید تمامی آزمایشات ضروری را برای شما تجویز می کند. با انجام این آزمایشات تمامی بیماری های شما مشخص خواهد شد، حتی برخی از آن ها می توانند بیماری های ژنتیکی که ممکن است فرد حامل آن باشد را نیز نشان می دهند.


شاید برایتان جالب باشد: ضروریات قبل از بارداری اول


اسید فولیک مصرف کنید (مراقب ویتامین آ باشید)

یکی از مواردی که بعد از تصمیم به بارداری باید درباره ی آن بدانید مصرف فولیک است، بهتر است یک ماه پیش از بارداری و سه ماهه ی اول بارداری در طول روز 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید، با مصرف به میزان و به موقع آن می توانید از بروز بیماری هایی مثل اسپینا بیفیدا که از نقص لوله عصبی به وجود می آید 50 تا 70 درصد پیشگیری کند. این دارو حتی می تواند سایر ناهنجاری های تولد را نیز مهار کند. اما برای مصرف ویتامین آ باید دقت کنید که در طول روز نباید بیش 770 میکروگرم مصرف شود به این دلیل که می تواند برای نوزاد یا جنین مشکلاتی را به وجود آورد.

ترک سیگار، الکل و مواد مخدر

ترک سیگار، الکل و مواد مخدر

از دیگر اقداماتی که باید پیش از تصمیم به بارداری انجام داد ترک سیگار، مواد مخدر و الکل است، تفاوتی ندارد که شما دخانیات مصرف می کنید با همسرتان، به هر حال ترک کردن آن را باید از همین لحظه شروع کنید. مصرف دخانیات در بانوان علاوه بر این که می تواند بر سلامت جنین تاثیر منفی داشته باشد نتایج جبران ناپذیر دیگری نیز دارد که بدترین آن ها سقط جنین است، اما اگر جنین سقط نشود می تواند به زایمان زودرس و کم بودن وزن نوزاد در زمان تولد منجر شود. آمارها نشان داده است که مصرف دخانیات در آقایان می تواند اسپرم را کاهش دهد در بانوان نیز می تواند موجب کاهش میزان باروری شود.

یخچال خود را از مواد غذایی سالم پر کنید

درست است که تغذیه مناسب یکی از اقدامات پیش از بارداری است اما هنوز زمان آن نرسیده که میزان غذای خود را بیشتر کنید، بهتر است که پیش از اقدام به بارداری مصرف غذاها و خوراکی های مغذی را آغاز کنید و یک برنامه غذایی مناسب داشته باشید. پیشنهاد می شود که در طول روز 2 لیوان آب میوه و 2.5 لیوان آب سبزیجات میل کنید. علاوه بر آن می توانید از خوراکی هایی مثل شیر، ماست و پرتقال که حاوی کلسیم هستند استفاده کنید، آجیل، حبوبات، انواع فراورده های سویا، مرغ و گوشت را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید.

کمتر کافئین مصرف کنید

کمتر کافئین مصرف کنید

با این که هنوز نتیجه ی درستی مبنی بر این که کافئین می تواند برای زنان باردار مضر باشد به دست نیامده است، اما بسیاری از پزشکان بر این عقیده اند که پیش از اقدام به بارداری و در حین بارداری از مصرف کافئین خودداری کنید و یا در صورت مصرف مقدار آن بسیار کم باشد. بر اساس برخی از تحقیقات، مصرف کافئین می تواند با میزان کاهش باروری ارتباط مستقیم داشته باشد، حتی گفته می شود که مصرف بیش از حد آن در زمان بارداری می تواند به سقط جنین منجر شود.

وزن خود را کنترل کنید

یکی از اقدامات پیش از بارداری که در خصوص آن بهتر است اطلاعاتی داشته باشید میزان متناسب وزن است، در صورتی که شاخص توده ی بدنی شخص بیش از اندازه کم یا بیش از اندازه زیاد باشد بارداری او با مشکل مواجه می شود حتی در برخی از موارد دیده شده که فرد به دلیل عدم تناسب وزن نمی تواند باردار شود. داشتن وزن طبیعی می تواند زایمان راحت تری را برای مادر به همراه داشته باشد.

حواستان به مصرف ماهی باشد

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به شدت به مصرف ماهی علاقه دارید باید در مصرف آن مراقب باشید، همانطور که می دانید ماهی منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 است که ماده ای موثر برای رشد مغز و بینایی کودک به شمار می آید، اما ممکن است از این موضوع که گوشت ماهی جیوه دارد اطلاعی نداشته باشید، جیوه یکی از خطرناک ترین عنصرهاست پس به اندازه ماهی مصرف کنید.

پیش دندانپزشک بروید

پیش دندانپزشک بروید

آنچه که باید بعد از تصمیم به بارداری انجام دهید پیدا کردن یک دندان پزشک ماهر است. بهتر است پیش از این که باردار شوید بیشتر به سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهید، زمانی که باردار می شوید در بدن شما تغییرات هورمونی رخ می دهد برخی از این تغییرات هورمونی می تواند به بیماری های لثه منجر شود، علاوه بر آن چون در دوران بارداری دو هورمون استروژن و پروژسترون به میزان قابل توجهی افزایش می یابد در نتیجه لثه رفتاری متفاوت از قبل با باکتری ها خواهد داشت همین امر می تواند منجر به متورم شدن لثه ها شود، شاید با خود بگویید که متورم شدن لثه ها نمی تواند موضوع مهمی باشد اما هر زمان که شما نخ دندان می کشید یا مسواک می زنید لثه های شما خون ریزی خواهند کرد پس آن را جدی بگیرید.

توجه به سلامت روانی خود

شاید یکی از فراموش شده ترین مسائلی که پیش از اقدام به بارداری باید به آن توجه کرد، در نظر داشتن میزان سلامت روانی است. تمام بانوان پس از بارداری تا مدتی به افسردگی پس از زایمان دچار می شوند اما این موضوع برای کسانی که افسردگی دارند دو برابر می شود، پس اگر اندکی دچار افسردگی هستید حتما ابتدا برای درمان آن اقدام کنید پس از آن که بهبود یافتید می توانید برای بارداری اقدام کنید. افراد افسرده معمولا نمی توانند به درستی از خود مراقبت کنند در نتیجه توانایی مراقبت از نوزاد را نیز نخواهند داشت، پس بهتر است پیش از اقدام به بارداری به سلامت روانی خود اهمیت دهید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.